På Akershus universitetssykehus (Ahus) vil nå opp til 15 pasienter med
lungekreft få prøve ut det digitale verktøyet Kaiku Health, gjennom studien Kaiser. Kaiku betyr ekko på
finsk, og navnet henspiller på at verktøyet skal være et ekko av hvordan
pasienten opplever kreftbehandlingen, som helsepersonellet får et direkte
innblikk i.
Plattformen er utarbeidet for pasienter som behandles for
ulike typer kreft, og er tilgjengelig via PC eller app på mobil eller nettbrett.
Herfra kan de selv loggføre symptomer under behandlingen. Helsepersonell kan
følge med på rapporteringene og varsler ved hendelser som krever spesiell
oppfølging. Her kan pasienten dessuten finne kvalitetssikret informasjon om
sykdommen og behandlingen.
Verktøyet inneholder flere moduler tilpasset
ulike behandlingsstrategier, slik at det er personlig tilpasset den enkelte
pasient.
Vinn-vinn for pasienter og helsepersonell
- Digitale
løsninger som tilrettelegger for individuell, persontilpasset behandling, og som
også er nyttige for helsepersonell, er vinn-vinn for alle: Pasienten får bedre
oppfølging og kan potensielt leve lengre og ha det bedre, og det sparer
sykehuset for tid og ressurser, sier Anne Edvardsen til
Inven2.no. Hun er prosjektleder for Kaiser på Ahus, og avdelingsleder ved
lungemedisinsk avdeling ved sykehuset.

Anne Edvardsen er prosjektleder for Kaiser på Ahus, og avdelingsleder ved lungemedisinsk avdeling ved sykehuset. Foto: Ahus
Utprøvingen av verktøyet er i
første omgang en pilot, før det tas i bruk i en større global klinisk studie i
samarbeid med Roche Norge, som finansierer prosjektet, og det finske
helseteknologiselskapet Kaiku Health.
- Formålet med piloten er for det
første å se hva pasientene synes om å bruke Kaiku Health, og for det andre hvor
lett det er for helsepersonellet å følge opp det pasientene rapporterer. Dette
siste må bli en del av sykehusets rutiner på samme måte som å sjekke resultatene
fra blodprøver og andre fysiske tester, sier Edvardsen.
- Er
framtiden
- Digitale verktøy er framtiden. Vi har vist gjennom dette
prosjektet at det er mulig å få det til, men det krever systematisk arbeid og at
vi deler erfaringer på tvers. Nordlandssykehuset er første sykehus i Norge som
har tatt i bruk løsningen i ordinær pasientbehandling, og har vært flinke til å
dele sine erfaringer med oss. Vi har nå kommet fram til en løsning der vi har
ivaretatt alle personvernhensyn og datasikkerhet, og det kan vi være stolte av,
sier Edvardsen.
Denne studien er ikke alene om å ta i bruk digitale
løsninger på Ahus - det pågår en rekke prosjekter for å teste ut digitale
verktøy for å lette hverdagen til både pasient og helsepersonell.
Les mer om
noen av digitaliseringsprosjektene her:
Digital hjemmeoppfølging på Ahus