Asperger syndrom hos barn

Behandlingsprogram,

Noen mennesker strever fra de er små med å forstå hvordan de skal være sammen med andre. De kan også være veldig opptatt av spesielle ting, og har vansker med endringer i rutiner. Asperger syndrom er en funksjonsnedsettelse forårsaket av en medfødt utviklingsforstyrrelse, og kjennetegnes av vansker med gjensidig kommunikasjon, sårbarhet ved sosialt samspill og organisering av livet.

Innledning

Asperger syndrom er en form for autisme. De som har tilstanden har vansker med å forholde seg til andre mennesker, kommunisere med andre mennesker og at en har vansker med å være fleksibel i tanker og atferd. Vanskene kommer særlig til syne i situasjoner med stress, og de fleste med Asperger syndrom har en sårbarhet for stress. Flere har spesielle interesseområder der de viser omfattende kunnskap og ferdigheter. Mennesker med Asperger syndrom har normal intelligens.

Hjernen til mennesker med Asperger syndrom fungerer på en annen måte enn hos de fleste. De kan reagere mer sensitivt eller mindre sensitivt med sansene, noe som gjør at en kan bli mer irritert enn andre ved for eksempel berøring eller ved spesielle lyder. 

Mennesker med Asperger syndrom kan være opptatt av detaljer som andre ikke legger merke til, eller de blir opptatt av konkrete betydninger i samtaler, som gjør at meningsinnholdet blir vanskelig å forstå. 

Når man har Asperger syndrom er man mer utsatt for stressbelastninger, og mange bruker mye energi når de er sammen med andre. Dette gjør at de er utsatt ved skifte av skolearenaer, skifte av lærere, venner eller ved flyttinger. Mennesker med Asperger syndrom kan også ofte være mer sårbar i puberteten, da det skjer mye med kroppen som de i mindre grad greier å forstå, tolke eller ha samtaler om enn andre ungdommer.

Henvisning og vurdering

Det er fastlegen som henviser til spesialisthelsetjenesten/BUP ved mistanke om Asperger syndrom. 

Er du som foreldre/foresatt er bekymret for om ditt barn har en utviklingsforstyrrelse, bør du snakke med din eller barnets fastlege. Det kan også være nyttig å snakke med andre som har daglig kontakt med barnet ditt, slik som fagpersoner i barnehagen eller kontaktlærer på skolen. Ved Asperger syndrom skal barnet ditt ha grunnleggende vansker med å forholde seg til andre, forstå sosiale koder, oppleves som fastlåst i sin atferd eller bli urolig for hverdagslige forandringer. Selv om barnet ditt har alle disse symptomene er det ikke nødvendigvis slik at det automatisk har Asperger syndrom.

1. Utredning

Syndrom betyr at det er en samling av ulike symptomer som opptrer samtidig. For å ha Asperger syndrom trenger du ikke ha alle symptomene som ligger innenfor hvert problemområde, men det er nok at du har noen av symptomene innenfor området. 

For å kunne bekrefte eller avkrefte om du har diagnosen, må vurderingen bygge på en grundig utredning. Vi vil ha behov for informasjon om dine ferdigheter til å kommunisere, hvordan du fungerer i sosiale settinger og ellers i dagliglivet nå og hvordan den har vært gjennom oppveksten din. Utredningen vil også være basert på samtaler med deg og dine og dine foreldre eller tilsvarende.

2. Behandling

Dersom du har fått diagnosen Asperger syndrom, vil du få informasjon om hva det vil si å ha Asperger syndrom, hvordan du best forholder deg til utfordringer mange når en har dette syndromet og på hvordan en best kan kommunisere dine spørsmål og utfordringer til andre. Dette er ofte en forutsetning for å få god tilrettelegging og hjelp.

Det er viktig at du og dine foreldre eller tilsvarende får informasjon om diagnosen og at vi sammen utarbeider en behandlingsplan. Du vil få tilbud om individuelle samtaler, eller møte andre i gruppe, med fokus på det å leve med denne diagnosen. Dersom du ønsker det, tilbyr vi informasjon og veiledning til og dine foreldre eller tilsvarende og andre nøkkelpersoner (skole, arbeidsgiver, NAV).

Informasjon til de pårørende

Når barnet er ferdig utredet vil foreldre/ foresatte få en orientering om barnets diagnose og barnets fungering, slik det er blitt vurdert. I de fleste tilfeller vil foreldre få en tilbakemelding først, og så vil vi sammen med foreldre gi en tilbakemelding sammen med de instansene som har henvist barnet eller vært en del av utredningen.
Barnet vil også få en tilbakemelding, med mål om at barnet skal forstå sine funksjonsutfordringer. Vi ønsker å arbeide med hva barnet kan gjøre for å få mestringsstrategier som hjelper i utfordrende situasjoner, og lære atferd som kan hjelpe barnet til å be om hjelp på egne premisser. Det å bli mer bevisst på gode spørsmål når en har Asperger syndrom kan være en utfordring for mange. Ofte kan det være lurt at foreldrene er med på denne prosessen. 

Når dere har et barn eller en ungdom som har fått diagnosen Asperger syndrom er det viktig med god tilbakemelding om hva diagnosen innebærer for eget barn. Det er også viktig med informasjon som gjør at dere forstår atferden til eget barn bedre.

For at foreldre/foresatte skal få en god forståelse for hva det vil si at deres barn har Asperger syndrom, bør dere få opplæring i hva som er vanlig atferd og følelsesmessige reaksjoner ved dette syndromet.  Det er viktig med informasjon om hvordan en best imøtekommer vanlige utfordringer hjemme, i fritiden, skole og skolearbeid. Det å ha forståelse for at sosiale relasjoner er en utfordring for barn og unge med Asperger syndrom er vesentlig. Det er grunn til å hjelpe til med tilrettelegging for å hjelpe til med gode mestringsløsninger.

3. Oppfølging

Asperger syndrom er en utviklingsforstyrrelse som varer over tid. Da vil det være nødvendig å ha et langsiktig perspektiv på oppfølgingsarbeidet. I tillegg til grunnskole vil dette involvere videregående skoleverk, fritidstilbud, og tilpasninger i arbeidssituasjoner. Grad og omfang av oppfølging vil avhenge av funksjonsnivå, og mange personer med diagnostisert Asperger vil klare seg godt i både i ungdomstid og voksen alder.
Personer med Asperger syndrom kan ha behov for, og rett til individuell plan (IP). IP beskriver målsettinger og satsingsområder for hjelp, støtte og tiltak. Hvis du ønsker en slik plan, kan vi sammen med deg og din hjemkommune utarbeide en slik plan.

Faresignaler

Hvis barnet eller ungdommen etter endt utredning og opplæring får tilleggsproblematikk eller et raskt funksjonstap, som økende isolering, forvirringstilstander, økende aggresjon, redusert matinntak eller søvn, samt tap av initiativ til å delta på sosiale arenaer er det grunn til å vurdere om barnet skal henvises på nytt fra fastlegen.

Kontakt

Praktisk informasjon

Personlige eiendeler

​Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige gjenstander som medbringes. Vi anbefaler at du har minst mulig med deg.

Taushetsplikt

Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

Ønsker du å dele bilder fra tiden på sykehuset?

Ta hensyn når du tar bilder. Husk at ansatte har det travelt.
Det kan være uheldig å forstyrre dem i arbeidet.

Det er ulovlig å spre bilder av medpasienter og ansatte uten samtykke.

Vis varsomhet og respekt for personvernet.