HELSENORGE

Psykologisk behandling ved bipolar lidelse

Målet med psykologisk behandling er å forebygge at du får nye sykdomsepisoder, lindre symptomer som oppstår mellom episoder, styrke funksjonsnivået og hindre blant annet rusmiddelproblem og selvmord.

Ventetider

Innledning

Mange trenger hjelp til å forstå lidelsen, løse problemer i forholdet til andre mennesker, og andre negative følger av lidelsen. Kunnskap om bipolar lidelse er viktig for at du lærer å kontrollere sykdommen bedre, og raskt søke hjelp hvis du trenger det.

Den psykologiske behandlingen består blant annet av systematisk opplæring (såkalt psykoedukasjon), annen psykologisk behandling, arbeid med kriseplan, og tiltak for vedlikehold. 

Fire former for psykologisk behandling ved bipolar lidelse som har mange fellestrekk, er psykoedukasjon, interpersonlig og sosial rytmeterapi, kognitiv atferdsterapi og familiefokusert behandling.

Før

Du må være i en stabil stemningstilstand før den psykologiske behandlingen kan starte. Det betyr at du må være på medisiner for bipolar lidelse. Legen, psykologen eller behandlingsteamet setter opp din plan for den psykologiske behandlingen sammen med deg.

Under

Gjennom systematisk opplæring om bipolar lidelse og hvordan den best kan håndteres (psykoeduksjon), kan både du som pasient og dine pårørende få nyttig kunnskap. Du får dessuten tilbud om psykologisk behandling som vedlikeholdsbehandling.

Arbeid med kriseplan

Behandlingen skal også hjelpe deg til å oppdage og kjenne igjen tegn på tilbakefall. Vi går gjennom varselsignaler ved både hevet og senket stemningsleie, tiltak du kan gjøre selv og personer du kan kontakte når du har behov for hjelp.


Etter

Vedlikehold

Det er viktig at du at du tar medisinen du har fått anbefalt av legen, at du lever et mest mulig sunt liv med regelmessig fysisk aktivitet, får nok søvn og er forsiktig med alkohol og andre rusmidler. Ved å være oppmerksom på tidlige tegn på tilbakefall, kan du raskt søke hjelp og unngå nye episoder av depresjon eller mani.

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr

​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

Dine rettigheter, valg og muligheter

​Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

Les mer

Personvern

​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

Les mer om personvern

Studenter i praksis på Ahus

​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

Taushetsplikt

Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

Verdisaker og personlige eiendeler

Vi anbefaler deg om å ta med minst mulig verdisaker og personlige eiendeler. Du er selv ansvarlig for tingene dine, men sykehuset skal legge til rette for sikker oppbevaring av mindre verdisaker (lommebok, kontanter, smykker og nøkler), som er nødvendig for deg å ha med på sykehuset.

Noen avdelinger har låsbare skap hvor du kan oppbevare mindre verdisaker. Ved andre avdelinger kan du levere verdisaker ved innleggelse, disse vil oppbevares et trygt sted og utleveres ved utskrivning. Større ting og personlige eiendeler (mobil, bøker, klær) må du oppbevare på avdelingen eller levere til pårørende.

Dersom du savner en eiendel eller verdisak skal du ta kontakt med avdelingen du var innlagt på. Sykehuset tar som hovedregel kun ansvar for verdisaker som er innlevert.​

Ønsker du å dele innhold fra tiden på sykehuset?

Vis hensyn når du tar bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er på sykehuset eller ved et av våre behandlingssteder. Husk at ansatte har det travelt og ikke nødvendigvis ønsker å være med på bilde, lyd eller film. Det kan være uheldig å forstyrre dem i arbeidet.

Det er ulovlig å spre bilder, lydopptak eller film av medpasienter og ansatte uten samtykke.

Vis varsomhet og respekt for personvernet - du står ansvarlig for dataen du eventuelt innhenter om andre.

Fant du det du lette etter?