Tidlige miljømessige risikofaktorer for intellektuell utviklingshemming: biologiske og psykososiale påvirkninger, samt tidlig oppdagelse – nasjonal tvilling- og familiestudie.

Omtrent 2% av alle barn i verden har en form for intellektuell utviklingshemming. Tidlige risikofaktorer og lav sosioøkonomisk status (SES) er knyttet til økt risiko for intellektuell utviklingshemming, men det mangler genetisk informerte studier for å kunne skille mellom (årsaks) miljøeffekter og genetiske forvirringsfaktorer («confounding»).

Målene med prosjektet er å identifisere potensielt årsakssammenhenger for intellektuell utviklingshemming, samt å identifisere høyrisikogrupper som trenger oppfølging.

Formålet med prosjektet er å besvare følgende spørsmål:
  • Hva er den kausale mekanismen bak assosiasjonen mellom tidlige risikofaktorer og IF?
  • Hvilken mekanisme ligger bak sammenhengen mellom SES og IF? Hvilke risikofaktorer medierer disse assosiasjonene?
  • Hvilke individer vil ha mest nytte av målrettet overvåking og tidlige helseinnsatser?

Relevans

Prosjektet vil utvikle forståelsen av modifiserbare risikofaktorer for IF, nødvendige kunnskaper for tidlige innsatser i denne målgruppen. Tidlig identifisering av barn med høy risiko for IF vil gi bedre forutsetninger for å planlegge oppfølginger, tildele ressurser og bedre muligheter for å diagnostisere samt støtte barn med funksjonsnedsettelser og deres familier.

 

  • Karolinska Institutet, Sverige
  • Habilitation & Health, Sverige
  • Halmstad University, Sverige
  • Indiana University, USA

Forte – Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd. Sverige.

Agnieszka Butwicka

Prosjektleder

Xinyue Gu

PhD-student

Shengxin Liu

Postdoktor

Ralf Kuja-Halkola

Biostatistiker

Mer informasjon

Tidiga miljöriskfaktorer för intellektuell funktiondesättning: biologiska och psykosociala påverkningar samt tidig upptäckt - Riksomfattande tvilling- och familjestudie. (vr.se)

Sist oppdatert 19.11.2024