Sosiale medier på sykehus

Stadig flere pasienter og brukere velger å dele sine opplevelser på internett. Sosiale medier og personlige blogger er en måte å kommunisere med omverdenen på. Vi er positiv til dette og ser muligheter for å formidle informasjon om Ahus og våre tjenester.

Noen bruker sosiale medier til å diskutere Ahus eller for å skrive om sine opplevelser fra oppholdet, pasientbehandlingen, tjenesteytelsen eller sine opplevelser som pårørende.

Sosiale medier stiller oss imidlertid overfor etiske problemstillinger, blant annet med tanke på andre pasienter og brukeres personvern. Vi er forpliktet til ikke å formidle konfidensiell informasjon uten samtykke. Det er derfor nyttig å ha retningslinjer som gjelder for bruken av sosiale medier.

Gode råd

Her er noen gode råd for deg som er pasient, bruker eller som er pårørende:

  • Det er viktig å huske på at informasjon i sosiale medier, i en blogg eller i andre kanaler kan være vanskelig, noen ganger umulig, å fjerne når den først ligger ute på internett.
  • Sosiale medier gjør det mulig å dele fotografier, videoer og kommentarer med tusenvis av andre brukere. Det viktig å huske på at det ikke skal formidles opplysninger om andre pasienter, brukere eller pårørende uten deres samtykke. 
     
    Husk at ansatte heller ikke alltid vil ha bilder av seg publisert, og også må samtykke til publisering av bilder. Dersom noen ber deg fjerne bilder som er lagt ut i sosiale medier bør det gjøres snarest.
  • Hvis du er i tvil om noe er sensitivt - ikke skriv om det. Det er bedre å skrive litt for lite enn litt for mye.
  • Hvis du er opprørt, la det du skriver ligge noen dager og tenk deg om før du publiserer det. Når det først er publisert, kan det være for sent å angre.
  • Av hensyn til taushetsplikten er det er ikke alltid helsepersonell kan kommentere eller gi svar på innlegg eller meldinger du skriver på sosiale medier.