DPS Groruddalen

Digitale pasientskjema, psykisk helse og rus, DPS Groruddalen

Digitale pasientskjema skal gjøre det enklere for deg å gi nødvendig informasjon til sykehuset i forbindelse med utredning og behandling. Som foresatt, annen pårørende eller lærer, kan du også bli bedt om å fylle ut skjemaer.

Innledning

Logge deg inn via ID-porten for egenregistrering (checkware.com)

Om digital egenregistrering

Digitale skjema skal gjøre det enklere for deg å gi nødvendig informasjon til sykehuset i forbindelse med utredning og behandling. Hensikten er å fremskaffe informasjon for å best mulig tilpasse tilbudet etter de problemene du som pasient strever med.

Når sykehuset vil at du skal fylle ut kartlegginger mottar du en SMS med beskjed om dette. 

Utfyllingen av skjema gjør du på en sikker nettside, og informasjonen blir overført direkte til din pasientjournal.

Hvordan går jeg frem?

Du mottar en SMS med lenke til innlogging og informasjon. Under «Logge deg inn via ID-porten for å fylle ut digitale pasientskjema» logger du deg inn med enten BankID, BankID mobil, Buypass eller Buypass mobil.

Barn og ungdom som ikke har elektronisk ID får opplyst påloggingsmetode i tilsendt brev.

Innlogging kan skje fra PC, nettbrett eller smarttelefon. Etter du har logget deg inn kommer du direkte til skjemaet du skal besvare. Svarene lagres på en sikret server etter hvert som du fyller ut skjema. Dersom du må avbryte kan du fortsette utfyllingen senere. Når du er ferdig med besvarelsen trykker du «Ferdig» og bekrefter at kartleggingen skal leveres. Om du skal svare på flere skjema, åpnes disse etter hvert som skjemaene leveres. Det er ikke mulig å endre besvarelsen på skjemaer som er levert.

Viktig info til deg som pasient

Når du har klikket på ferdig og bekreftet at kartleggingen skal leveres, blir det sendt til behandlingsstedet ditt. Det kan variere når svarene blir gjennomgått, mest sannsynlig ved din neste avtale på behandlingsstedet.

Om du får problemer med innlogging til via ID-porten, kan du få svar på vanlige spørsmål via difi.no.

Har du spørsmål eller trenger mer informasjon, kontakt ditt behandlingssted. 

NB! Tidspunkt for når svarene vil bli gjennomgått varierer. Har du som pasient akutt hjelpebehov må du ta direkte kontakt med ditt behandlingssted eller din fastlege innenfor arbeidstid og legevakt ved kveldstid og helger.

Digital egenregistrering tilfredsstiller kravene i Norm for informasjonssikkerhet for helse og omsorgstjeneste (ehelse.no)

Innlogging for pasienter eller pårørende

Logg inn via ID-Porten med elektronisk ID, BankID, BankID mobil, Buypass eller Buypass mobil. Skjemaene fylles ut i en sikker digital løsning som heter CheckWare. Enkelte helseopplysninger vil du som pasient fremdeles bli bedt om å besvare sammen med din behandler.

Vi anbefaler at du ikke bruker løsningen på offentlig sted.

Før

Du kan bli bedt om å fylle ut digitale skjema før behandlingsstart. Informasjon om dette får du fra oss i brev som blir sendt ut før første oppmøte. Som foresatt, annen pårørende eller lærer, kan du også bli bedt om å fylle ut skjemaer.

Under

Du vil få beskjed fra ditt behandlingssted eller behandler dersom du skal bruke digitale skjema mens du utredes eller mottar behandling. Som foresatt, annen pårørende eller lærer, kan du også bli bedt om å fylle ut skjemaer.

For spørsmål til selve innloggingen – se: "Om digital egenregistrering" på denne nettsiden.

Etter

For å sikre kvalitet i vårt behandlingstilbud, vil du noen ganger bli bedt om å fylle ut digitale skjema i en periode etter at behandlingsforløpet er avsluttet. Dersom det er tilfelle, vil du bli informert om det fra behandlingsstedet.

Vær oppmerksom

Tidspunkt for når svarene vil bli gjennomgått varierer. Har du som pasient akutt hjelpebehov må du ta direkte kontakt med ditt behandlingssted eller din fastlege innenfor arbeidstid og legevakt ved kveldstid og helger.

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr

​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

Dine rettigheter, valg og muligheter

​Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

Les mer

Personlige eiendeler

​Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige gjenstander som medbringes. Vi anbefaler at du har minst mulig med deg.

Personvern

​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

Les mer om personvern

Studenter i praksis på Ahus

​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

Sykehusklovnene

Hos oss kan kan du treffe en Sykehusklovn!

Verdens beste reseptfrie medisin er et besøk av en sykehusklovn!
Sykehusklovnene er en gruppe profesjonelle scenekunstnere som har spesialisert seg i arbeid med barn på sykehus. Gjennom improvisasjon, lydhørhet og sin helt spesielle klovnekommunikasjon besøker de pasienter, pårørende og helsepersonell. Sammen skaper klovn og barn unike øyeblikk hvor sykehusets rutiner må vike plass for noe annet.

Sykehusklovnene kan tenne livsgnist, øke selvtillit og hente frem barnets friske krefter. Effekten av latter, lek og undring kan mobilisere uante krefter i små og store kropper. Og et klovnemøte kan være en etterlengtet pustepause til foresatte når de ser sine barn og unge fryde seg.

Sykehusklovnene kan ikke forandre situasjonen, men de kan gjøre noe med opplevelsen. Og slik kan et sykehusopphold også bli preget av latter, smil og positive minner. Sykehusklovner kan brukes som magisk medisin og kanskje kan det vonde trylles bort for en liten stund.

Les mer om Sykehusklovnene (sykehusklovnene.no)

Taushetsplikt

Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

Ønsker du å dele bilder fra tiden på sykehuset?

Ta hensyn når du tar bilder. Husk at ansatte har det travelt.
Det kan være uheldig å forstyrre dem i arbeidet.

Det er ulovlig å spre bilder av medpasienter og ansatte uten samtykke.

Vis varsomhet og respekt for personvernet.

Fant du det du lette etter?