Ortopedisk klinikk

Frossen skulder

Ved frossen skulder oppstår en betennelse i leddhinnen/kapselen i skulderen. Leddhinnen/kapselen blir fortykket og dette gir trange forhold i skulderleddet. Tilstanden kan oppstå uten kjent årsak, etter skade eller operasjon.

Ventetider

Innledning

Forløpet har tre faser: første fase kjennetegnes av smerte, andre fase av stivhet og i tredje fase blir skulderfunksjonen gradvis normal.

Hos de fleste vil plagene gå over av seg selv innen 3 år, uten annen behandling enn smertelindring og eventuelt fysioterapi. Noen pasienter har svært sterke plager og en livssituasjon som gjør det vanskelig å vente til tilstanden går over av seg selv. Operasjon eller ultralydveiledet kapselsprenging kan da være aktuelt. Pasienter med sterke smerter eller stivhet kan ha god nytte av kortisonbehandling. Fastlegen henviser deg til ortoped.

Henvisning og vurdering

Når du har blitt henvist på grunn av frossen skulder, blir du innkalt til undersøkelse hos ortoped.

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Før

Hos ortopeden går du gjennom en grundig klinisk undersøkelse. Ortopeden vurderer behov for tilleggsundersøkelser som for eksempel røntgen, ultralyd eller MR. Basert på funn i undersøkelse og samtale vil dere bli enige om videre behandlingsplan.

For å kunne avgjøre behandlingen av tilstanden din trenger legen bilder fra MR/CT/røntgen-undersøkelser tatt utenfor sykehuset. Du må selv innhente disse bildene.

  • Ta kontakt med helseinstitusjonen der bildene er tatt. Bestill overføring av bildene og beskrivelse til sykehuset.
  • Om de ikke kan overføre bildene og beskrivelse må du be om å få det på en CD, som du tar med til timen.
  • Delingskode kan ikke brukes. Fastlege kan ikke overføre bilder.

Hvis du ikke har tatt bilder ved andre institusjoner tidligere kan du se bort fra avsnittet over.

MR-undersøkelse

Røntgenundersøkelse

Ultralyd

Behandlingen eller undersøkelsen gjøres flere steder

Dersom ortopeden anbefaler operasjon kan det være ventetid. Du kan fortsette behandling hos fysioterapeut eller gjør øvelser på egenhånd, men unngå smertefulle tøyninger. Formålet med behandlingen er å redusere smerte og vedlikeholde bevegelighet.

Så snart du har fått operasjonsdato, bør du bestille time hos fysioterapeut slik at du har en timeavtale i løpet av de første dagene etter hjemreise.

Under

Operasjonen foregår ved kikkhulskirurgi (artroskopi). Betent vev og ben som lager dårlige plassforhold i leddet kan fjernes. Hvilke deler av leddkapselen som fjernes eller kuttes avhenger av hvor det er stramt. Operasjonen varer omtrent 30-60 minutter. De fleste pasientene blir værende på sykehuset noen dager for smertelindring og intensiv bevegelighetstrening av skulder.

Du får vanligvis ingen restriksjoner og trenger ikke fatle. Beskjeder gitt i operasjonsbeskrivelsen skal alltid følges.

Hvis du har fått bedøvet hele armen må gi beskjed til personalet når bedøvelsen begynner å gå ut. Det er viktig at du bruker smertestillende den første tiden slik at du holder deg i aktivitet og får gjort øvelsene.

Etter

Dagen etter operasjonen kommer fysioterapeut til deg for å tøye skulderen, gjennomgå egentreningsprogram og informasjon. Du skal starte opptrening hos fysioterapeut så raskt som mulig etter hjemreise.

Tett oppfølging av fysioterapeut og mye egentrening er helt nødvendig for å få et godt resultat etter operasjon. Ved behov får du  resept på smertestillende når du reiser fra sykehuset.

Arbeidssituasjon og omfang av plager bestemmer lengden på sykemelding. Vanligvis skriver ortopeden ut den første sykemeldingen og fastlege kan forlenge denne ved behov.

Etter operasjonen blir du innkalt til kontroll etter fire til seks måneder hos ortoped.

Vær oppmerksom

Sårinfeksjon er en sjelden komplikasjon etter operasjon. Ta kontakt med sykehuset dersom du opplever følgende symptomer:

  • Feber og generell sykdomsfølelse.
  • Frostanfall
  • Økende smerter og ømhet i såret.
  • Rødhet, varme og hevelse i området rundt såret.
  • Dunkende eller bankende smerte som kommer etter at sårsmertene har gitt seg.
  • Puss eller verk fra såret (gult, grønt, grålig).

Kontaktinformasjon

Buss og taxi

Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

Parkering

Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

Les mer om parkering

Pasientreiser

Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må dette bestilles av din behandler.

Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

All informasjon du trenger om pasientreiser er samlet på en nasjonal nettside.

pasientreiser.no

Praktisk informasjon

Apotek

På apoteket får du kjøpt det du trenger under og etter sykehusoppholdet. Anbefalte produkter fra sykehusets helsepersonell gjenspeiler derfor vårt vareutvalg.

Hos oss møter du autorisert helsepersonell med spesialkompetanse om medisiner. Vi kan også gi råd og veiledning om din medisinbruk.

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata. Apoteket ligger på høyre hånd før du kommer til kiosken.

Åpningstider og kontaktfinformasjon (sykehusapotekene.no)

Besøkstid

For å beskytte mot smitte vil antall besøkende være begrenset.
Ahus har stor forståelse for at besøk er viktig for pasienter og pårørende. I tråd med anbefalinger fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet har vi utarbeidet besøksrestriksjoner.

Les mer om besøk

Blodprøve

Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling, gjøres det midt i Glassgata, skiltet "Prøvetaking".

Les mer om blodprøvetaking

Blomster

Blomster er hyggelig både å få og å gi bort, men tenk på hvilke blomster du velger. Dessverre kan noen blomster gi ubehag for pasienter. Men selv om pasienter reagerer på en del typer blomster, er utvalget stort blant blomster du kan ha med når du kommer på pasientbesøk.

På disse avdelingene tillates ikke blomster

Ved følgende avdelinger tillates ikke blomster på pasientrommene av hensyn til pasientene:

  • S202 - gastrokirurgisk- og medisinsk sengeområde
  • S204 - Kar/Thorax sengeområde
  • S302 - Infeksjonsmedisinsk sengeområde
  • S403 - Kardiologisk sengeområde
  • Ortopedisk sengeområde
  • Geriatrisk sengeområde
  • Hjerteovervåkningen
  • Akuttområde Akutt 24
  • Avdeling for lungemedisin - tillatt på enerom
  • Barselseksjonen - Ikke sterktluktende blomster (for eksempel)
  • Barne- og ungdomsklinikken
  • Intensiv og intermediær seksjon

Bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr

​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

Dine rettigheter, valg og muligheter

​Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

Les mer

Frisør

Frisøren finner du på høyre hånd midt i Glassgata mellom behandlingsbygg 2 og behandlingsbygg 3. I tillegg til vanlige frisøroppgaver tilbyr frisøren parykktilpasning.

Åpningstider:
Mandag - fredag kl. 09.00-18.00
Fredag kl. 10.00-16.00

Telefon:
67 90 23 33

Glassgata

Glassgata deler hovedbygget i to, med behandlingsbyggene på høyre hånd og sengeområdene på venstre.

Her finnes en rekke servicetilbud som apotek, kiosk og frisør.

Helsetorg

Helsetorget ligger sentralt i Glassgata. Her finner du informasjon rettet mot pasienter og pårørende, og gratis tilgang til PC-er. Hele sykehuset har gratis trådløst gjestenett.

Hvordan finne frem?

​Gjennom hele hovedbygget går Glassgata. På høyre hånd finner du behandlingsbyggene. Inngangene kalles B1,B2,B3 og B4. På venstre hånd er sengebyggene. Inngangene kalles S1,S2,S3 og S4. I enden av Glassgata ligger Barne- og ungdomsklinikken (BUK).

Internett og Wi-Fi

Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett (AHUS-GUEST).

Kart over Nordbyhagen

Hovedbygget på Nordbyhagen i Lørenskog ligger 15 km øst for Oslo og 40 km sør for Gardermoen. I tillegg har Akershus universitetssykehus virksomhet i Nordre Follo, Kongsvinger og ved ulike behandlingssteder for psykisk helsevern og rusbehandling.

Se kart over Nordbyhagen

Kiosk

​Midt i Glassgata ligger Narvesen som har bredt utvalg av lesestoff, mat og drikke.

Mer informasjon om åpningstider finner du på lenken under: narvesen.no/finn-butikk

Legevisitt

​På hverdager er det legevisitt mellom kl 10.00-11.30.

På kveldstid og i helger er det visitt til nye pasienter,

Ønsker du som pårørende samtale med lege, avtales dette på forhånd.

Lyspunktet kafe

Har du lyst på lunsj, middag eller noe godt til kaffen? Enten du er pasient, besøkende eller ansatt er du hjertelig velkommen til Lyspunktet kafe.

Vi et godt utvalg av både varm og kald mat, desserter og kaker i tillegg til en fristende og rikholdig salatbuffet. Spis maten hos oss eller ta den med om du ønsker. Du kan også ta med din egen matpakke og hygge deg i vårt fine lokale.

I kafeen kan du betale med kort, kontant eller Vipps.

Åpningstid

Mandag til fredag kl. 08.00-16.30.

Lærings- og mestringssenter (LMS)

I Helsetorget mellom behandlingsbygg 1 og 2, finner du Lærings- og mestringssenteret som er en møteplass for pasienter, pårørende, erfarne brukere og helsepersonell.

LMS skal bidra til at pasienter klarer å håndtere egen sykdom og fremme egen helse i hverdagen.

Mat på avdelingen

På sengeområdet serveres det 4 måltider om dagen. Frokosten består av brød, pålegg og kokt egg. Du kan velge mellom 2 retter til middag som er produsert i et topp moderne kjøkken.
Vi serverer hjemmelaget suppe til ettermiddagsmåltid. 

Har du behov for mat utenom måltidene har vi tilgjengelig mat i buffèen 24 timer i døgnet. 

Har du spesielle behov som spesialkost eller allergi?
Gi beskjed til din kontakt i sengeområdet.

For pårørende har vi Lyspunktet kafè som er åpen fra 08.00-16.30 på hverdager.

Møtepunktet

Møtepunktet tilbyr samtale for pasienter og pårørende som ønsker det. Det bemannes av representanter fra pasientorganisasjoner. Du finner det i Helsetorget.

Pasientvert

Pasientvertene hjelper alle som har behov når de kommer inn hovedinngangen. De arbeider frivillig på sykehuset mellom kl. 09.00-14.00. De forklarer vei til bestemmelsessted eller følger pasienter og pårørende dit de skal. De kan også hjelpe med rullestol ved behov.

Personlige eiendeler

​Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige gjenstander som medbringes. Vi anbefaler at du har minst mulig med deg.

Personvern

​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

Les mer om personvern

Studenter i praksis på Ahus

​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

Sykehuskirke- og livssynsrom

Sykehuskirke og livssynsrom ligger på høyre side i Glassgata, etter B3. Sykehusprest og andre samtalepartnere fra ulike tros- og livssynssamfunn kan kontaktes på telefon 911 95 977.

Taushetsplikt

Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

Tolk

Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

Ventesone for pasientreiser

Ventesonen er et avmerket område ved Helsetorget der du venter på transport hjem. Her kan du få hjelp av ansatte på dagtid alle hverdager.

Telefonnummer: 67 96 81 20.

Ønsker du å dele bilder fra tiden på sykehuset?

Ta hensyn når du tar bilder. Husk at ansatte har det travelt.
Det kan være uheldig å forstyrre dem i arbeidet.

Det er ulovlig å spre bilder av medpasienter og ansatte uten samtykke.

Vis varsomhet og respekt for personvernet.

Fant du det du lette etter?