Kikkhullsoperasjon i ankel

Ortopedisk klinikk

Sykdommer og skader i ankelleddet er relativt vanlig, og kan være skader i brusk, sener, inneklemmingstilstander, betennelsestilstander i leddhinne og frie legemer. En kikkhullsoperasjon vil diagnostisere hva som er galt med ankelen og gi mulighet til å behandlet sykdommen/skaden.

Innledning

Ankelleddet utsettes for sterke krefter både under vanlig aktivitet og sport. Det kan oppstå skader i leddbånd, brusk og sener, som kan gi smerter, hevelse og redusert stabilitet. Etter hvert kan slike skader gi slitasje med økende stivhet og smerter. Ankelleddet kan også angripes av gikt eller andre leddsykdommer, som også vil kunne gi symptomer fra leddet. Målet for utredning og behandling av tilstander i ankelleddet er å gi en så god leddfunksjon og så lite plager som mulig ut fra den skaden eller sykdommen som er årsak til plagene. Behandling kan være medisiner, konservativ behandling som trening, samt kirurgisk behandling, som en kikkhullsoperasjon i leddet.

Henvisning og vurdering

Det er helsepersonell med henvisningsrett som henviser pasienter til sykehus for utredning og behandling av sykdommer og skader i ankelen. Det er leger, manuellterapeuter (spesialutdannede fysioterapeuter) og kiropraktorer som har henvisningsrett i Norge per i dag. Vanlige fysioterapeuter har likevel en viktig funksjon i utredning og behandling av slike tilstander, og vil som regel formidle til fastlege hvordan tilstanden til pasienten utvikler seg under en periode med konservativ behandling, slik at pasienten blir henvist til sykehus dersom manglende bedring under en periode med trening.

Generelt bør yngre pasienter der det mistenkes instabilitet, bruskskade eller andre ledd-sykdommer, henvises tidlig. Denne gruppen prioriteres til en rask poliklinikkvurdering.

Litt eldre pasienter, over 40 år, der man oftere ser slittasje som årsak til plagene, kan gjerne avvente litt før henvisning, og gå gjennom en periode med konservativ behandling, som ankelstabilitetstrening.

I tilfeller der man mistenker alvorlig leddtilstand, som infeksjon, brudd eller alvorlig leddgikt, skal man henvises til poliklinikk uten opphold for en rask vurdering.

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Før

Under

Operasjonen skjer som regel i en lett narkose, samt lokalbedøvelse. De vanligste kikkhullene til leddet skjer gjennom 2 innstikk fortil på ankelen. Du ligger da på ryggen. Ved behov går vi inn i bakre delen av ankelleddet, og du må da ligge på magen under inngrepet da kikkhullene må legges i bakre del av ankelen. Vi bruker ikke å gjøre begge inngrepene samtidig, på grunn av at du da må løftes rundt på operasjonsbordet, noe som tar tid, og kan gi en økt risiko under inngrepet.

Vi setter inn væske i leddet for å spile det ut for å lette innføringen av kameraet. Når kameraet er kommet inn i leddet, gjør vi en rutinemessig vurdering av leddet, og deretter gjøres selve behandlingen, som avhenger av hva vi finner ved vurderingen. Ved bruskskader, kan vi rense opp i løs brusk og også forsøke å lage ny brusk med en syleteknikk. Ved betennelsesvev og arrvev i leddhinnen, kan dette barberes bort med en shaver. Er det en inneklemmingstilstand, kan ekstra ben freses ned med en fres.

Etter

Hudåpningene blir som regel sydd med en hudsutur. Denne skal fjernes etter 12-14 dager. Bandasjen som ligger på sårene etter operasjonen kan gjerne ligge på 3 dager før de fjernes og erstattes med enkle Mepore bandasjer eller lignende, som dekker åpningene godt. Du skal unngå å få vann på sårene de første 2 ukene, men kan dusje med dusjbandasje. Du skal da ta av denne bandasjen etter dusjing og erstatte den med en tørr og ren vanlig bandasje.

Du vil etter operasjonen få informasjon om hva som er gjort samt hvordan du skal forholde deg til videre aktivitet. Det er viktig at du bestiller time hos din lokale fysioterapeut for behandling i god tid før operasjonen, slik at du har avtale om rehabilitering klar når du skrives ut fra avdelingen/dagkirurgen

De fleste sykemeldes en periode på fra 2-6 uker. Noen skader tar det lang tid å lege. Vi skriver den første sykemeldingen, deretter skriver fastlegen ut sykemelding ved videre behov. Du skal bestille en kontroll til fastlegen 12-14 dager etter operasjonen, for å ta stingene og opprette kontakt for en postoperativ oppfølging, for kontroll, sykemeldinger og foreskriving av nødvendige resepter på smertestillende. Fastlegen tar også kontakt med oss på operatør/spesialist dersom ikke alt går som det skal.

Som regel får du kontrollavtale 6 uker til 3 måneder etter operasjonen. Dette er litt avhengig av hvilket inngrep som er utført. Du får informasjon om kontrollopplegg ved utskrivelsen, og blir tilskrevet om time senere.

Vær oppmerksom

Dersom du blir rød, varm eller at det væsker fra sårene, samt økende smerter og stivhet i den opererte ankelen i dagene til ukene etter operasjonen, skal du eller behandler ta kontakt med oss for en rask kontroll, dette for å utelukke infeksjon eller komplikasjon.

Kontaktinformasjon

Ortopedisk klinikk
Besøkstider
mandag - fredag 16.00 - 20.00
lørdag - søndag 14.00 - 18.00
Telefon
67 96 07 00
Henvend deg til personale før du går inn til den du skal besøke. Avklar alltid med personalet om du ønsker å besøke pasienten til andre tider enn angitt, eller om dere er mange som ønsker å komme samtidig.
E-post
Hovedbygg Nordbyhagen
Besøksadresse
Sykehusveien 25, Lørenskog(Kart)

Buss og taxi

Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

Parkering

Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

Les mer om parkering

Pasientreiser

Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må dette bestilles av din behandler.

Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

All informasjon du trenger om pasientreiser er samlet på en nasjonal nettside.

pasientreiser.no

Praktisk informasjon

Apotek

På apoteket får du kjøpt det du trenger under og etter sykehusoppholdet. Anbefalte produkter fra sykehusets helsepersonell gjenspeiler derfor vårt vareutvalg.

Hos oss møter du autorisert helsepersonell med spesialkompetanse om medisiner. Vi kan også gi råd og veiledning om din medisinbruk.

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata. Apoteket ligger på høyre hånd før du kommer til kiosken.

Åpningstider og kontaktfinformasjon (sykehusapotekene.no)

Besøkstid

Sykehusets generelle besøkstid er mellom kl. 18.00 - 19.00 mandag-fredag, og kl. 14.00 - 15.00 lørdag, søndag og høytidsdager.

Noen avdelinger har lengre besøkstider, se avdelingen. Avklar alltid med personalet om du ønsker å besøke pasienten til andre tider enn angitt, eller om dere er mange som ønsker å komme samtidig.

Barselavdelingen har egne besøkstider.

Barne- og ungdomsklinikken (BUK) har ingen bestemte besøkstider.

Blodprøve

Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling, gjøres det midt i Glassgata, skiltet "Prøvetaking".

Les mer om blodprøvetaking

Blomster

Blomster er hyggelig både å få og å gi bort, men tenk på hvilke blomster du velger. Dessverre kan noen blomster gi ubehag for pasienter. Men selv om pasienter reagerer på en del typer blomster, er utvalget stort blant blomster du kan ha med når du kommer på pasientbesøk.

På disse avdelingene tillates ikke blomster

Ved følgende avdelinger tillates ikke blomster på pasientrommene av hensyn til pasientene:

  • S202 - gastrokirurgisk- og medisinsk sengeområde
  • S204 - Kar/Thorax sengeområde
  • S302 - Infeksjonsmedisinsk sengeområde
  • S403 - Kardiologisk sengeområde
  • Ortopedisk sengeområde
  • Geriatrisk sengeområde
  • Hjerteovervåkningen
  • Akuttområde Akutt 24
  • Avdeling for lungemedisin - tillatt på enerom
  • Barselseksjonen - Ikke sterktluktende blomster (for eksempel)
  • Barne- og ungdomsklinikken
  • Intensiv og intermediær seksjon

Bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr

​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

Dine rettigheter, valg og muligheter

​Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

Les mer

Frisør

Frisøren finner du på høyre hånd midt i Glassgata mellom behandlingsbygg 2 og behandlingsbygg 3. I tillegg til vanlige frisøroppgaver tilbyr frisøren parykktilpasning.

Åpningstider:
Mandag - fredag kl. 09.00-18.00
Fredag kl. 10.00-16.00

Telefon:
67 90 23 33

Glassgata

Glassgata deler hovedbygget i to, med behandlingsbyggene på høyre hånd og sengeområdene på venstre.

Her finnes en rekke servicetilbud som apotek, kiosk og frisør.

Helsetorg

Helsetorget ligger sentralt i Glassgata. Her finner du informasjon rettet mot pasienter og pårørende, og gratis tilgang til PC-er. Hele sykehuset har gratis trådløst gjestenett.

Hvordan finne frem?

​Gjennom hele hovedbygget går Glassgata. På høyre hånd finner du behandlingsbyggene. Inngangene kalles B1,B2,B3 og B4. På venstre hånd er sengebyggene. Inngangene kalles S1,S2,S3 og S4. I enden av Glassgata ligger Barne- og ungdomsklinikken (BUK).

Internett og Wi-Fi

Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett (AHUS-GUEST).

Kart over Nordbyhagen

Hovedbygget på Nordbyhagen i Lørenskog ligger 15 km øst for Oslo og 40 km sør for Gardermoen.

I tilegg har Akershus universitetssykehus virksomhet i Nittedal, Skedsmo, Ullensaker, Ski og Oslo.

Les mer

Kiosk

​Midt i Glassgata finnes det en kiosk som har bredt utvalg av lesestoff, mat og drikke.

Åpningstider:
Mandag - fredag kl. 06.00-22.00
Lørdag - søndag kl. 09.00-20.00

Legevisitt

​På hverdager er det legevisitt mellom kl 10.00-11.30.

På kveldstid og i helger er det visitt til nye pasienter,

Ønsker du som pårørende samtale med lege, avtales dette på forhånd.

Lyspunktet kafe

Har du lyst på lunsj, middag eller noe godt til kaffen? Enten du er pasient, besøkende eller ansatt er du hjertelig velkommen til Lyspunktet kafe.

Vi et godt utvalg av både varm og kald mat, desserter og kaker i tillegg til en fristende og rikholdig salatbuffet. Spis maten hos oss eller ta den med om du ønsker. Du kan også ta med din egen matpakke og hygge deg i vårt fine lokale.

I kafeen kan du betale med kort, kontant eller Vipps.

Åpningstid

Mandag til fredag kl. 08.00-16.30.

Lærings- og mestringssenter (LMS)

I Helsetorget mellom behandlingsbygg 1 og 2, finner du Lærings- og mestringssenteret som er en møteplass for pasienter, pårørende, erfarne brukere og helsepersonell.

LMS skal bidra til at pasienter klarer å håndtere egen sykdom og fremme egen helse i hverdagen.

Mat på avdelingen

På sengeområdet serveres det 4 måltider om dagen. Frokosten består av brød, pålegg og kokt egg. Du kan velge mellom 2 retter til middag som er produsert i et topp moderne kjøkken.
Vi serverer hjemmelaget suppe til ettermiddagsmåltid. 

Har du behov for mat utenom måltidene har vi tilgjengelig mat i buffèen 24 timer i døgnet. 

Har du spesielle behov som spesialkost eller allergi?
Gi beskjed til din kontakt i sengeområdet.

For pårørende har vi Lyspunktet kafè som er åpen fra 08.00-16.30 på hverdager.

Møtepunktet

Møtepunktet tilbyr samtale for pasienter og pårørende som ønsker det. Det bemannes av representanter fra pasientorganisasjoner. Du finner det i Helsetorget.

Pasientvert

Pasientvertene hjelper alle som har behov når de kommer inn hovedinngangen. De arbeider frivillig på sykehuset mellom kl. 09.00-14.00. De forklarer vei til bestemmelsessted eller følger pasienter og pårørende dit de skal. De kan også hjelpe med rullestol ved behov.

Personlige eiendeler

​Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige gjenstander som medbringes. Vi anbefaler at du har minst mulig med deg.

Personvern

​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

Les mer om personvern

Studenter i praksis på Ahus

​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

Sykehuskirke- og livssynsrom

Sykehuskirke og livssynsrom ligger på høyre side i Glassgata, etter B3. Sykehusprest og andre samtalepartnere fra ulike tros- og livssynssamfunn kan kontaktes på telefon 911 95 977.

Sykehusklovnene

Hos oss kan kan du treffe en Sykehusklovn!

Verdens beste reseptfrie medisin er et besøk av en sykehusklovn!
Sykehusklovnene er en gruppe profesjonelle scenekunstnere som har spesialisert seg i arbeid med barn på sykehus. Gjennom improvisasjon, lydhørhet og sin helt spesielle klovnekommunikasjon besøker de pasienter, pårørende og helsepersonell. Sammen skaper klovn og barn unike øyeblikk hvor sykehusets rutiner må vike plass for noe annet.

Sykehusklovnene kan tenne livsgnist, øke selvtillit og hente frem barnets friske krefter. Effekten av latter, lek og undring kan mobilisere uante krefter i små og store kropper. Og et klovnemøte kan være en etterlengtet pustepause til foresatte når de ser sine barn og unge fryde seg.

Sykehusklovnene kan ikke forandre situasjonen, men de kan gjøre noe med opplevelsen. Og slik kan et sykehusopphold også bli preget av latter, smil og positive minner. Sykehusklovner kan brukes som magisk medisin og kanskje kan det vonde trylles bort for en liten stund.

Les mer om Sykehusklovnene (sykehusklovnene.no)

Taushetsplikt

Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

Tolk

Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

Ventesone for pasientreiser

Ventesonen er et avmerket område ved Helsetorget der du venter på transport hjem. Her kan du få hjelp av ansatte på dagtid alle hverdager.

Telefonnummer: 67 96 81 20.

Ønsker du å dele bilder fra tiden på sykehuset?

Ta hensyn når du tar bilder. Husk at ansatte har det travelt.
Det kan være uheldig å forstyrre dem i arbeidet.

Det er ulovlig å spre bilder av medpasienter og ansatte uten samtykke.

Vis varsomhet og respekt for personvernet.

Fant du det du lette etter?