Transisjonsstudien
Helsekompetanse i overgangsfaser mellom behandlinger eller behandlingssted hos personer med nyresykdom
Vi vil studere effekten av å skreddersy informasjon etterfulgt av en samtale intervensjon med teach-back for å sikre forståelse og svare ut spørsmål hos personer med kronisk nyresykdom, som nylig enten har endret behandlingsform (dialyse eller transplantasjon) eller behandlingssted. Vi vil studere effekt på helsekompetanse, selvopplevd helse og sykehusinnleggelser.
Om studien
Informasjon om deltakelse
Studien er åpen for rekruttering fra 01.09.2026 fram til 01.09.2028
Hvem kan delta?
Personer med kronisk nyresykdom, som nylig enten har startet nyreerstattende behandling eller endret behandlingsform (dialyse eller transplantasjon) eller behandlingssted (flyttet fra ett sykehus til et annet) eller nylig mottatt behandling for akutt nyreskade. Deltakere vil rekrutteres fra sykehus i Oslo-området og ledes fra Akershus universitetssykehus.
Hva innebærer studien?
Formålet med studien er å se om teach-back forsterking av skreddersydd informasjon bedrer deltakerens interaktive helsekompetanse (samarbeid med helsepersonell og evne til å navigere helsevesenet), kritiske helsekompetanse (forståelse og evne til å nyttiggjøre seg helseinformasjon), selvopplevd helse og om tiltaket reduserer innleggelser i sykehus. Kontrollgruppen får tilgang til den samme informasjon, men uten denne forsterkning. Begge studiearmer besvarer spørreskjemaer HLQ og EQ5D5L. Estimert tidsbruk for kontrollgruppen er 1,5-2 timer og for intervensjonsgruppen 4-4,5 timer inkludert samtaleintervensjonen. Det er ingen ulemper ved studiedeltakelse utover tidsbruk.
Relevant for
Kontaktinformasjon
Samarbeidspartnere
Samarbeid med
- Oslo universitetssykehus