Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Unngå kø på telefon - bruk Helsenorge.no

Hver dag mottar Ahus flere tusen telefonhenvendelser med spørsmål om timeendringer og andre praktiske spørsmål. Vi oppfordrer vi alle som kan til å bruke Helsenorge.no - da får du hjelp på en rask og enkel måte, og slipper å vente i telefonkø.

Publisert 27.08.2025
Diagram, skjematisk

Illustrasjon: Norsk helsenett

Ved å bruke helsenorge.no kan du gi beskjed om du må avbestille timen din. Du kan også melde med avdelingen når det passer deg. Ringer du til sykehuset må du forholde deg til gitte telefontider i avdelingene, noen har svært korte åpningstider på telefon. 

 

På Helsenorge.no kan du:

  • se timeavtaler på sykehuset

  • be om å endre eller avbestille time

  • følge status på henvisningen din

  • se deler av journalen din

  • få oversikt over resepter, vaksiner, frikort og egenandeler

Unngå telefonkø – bruk Helsenorge

En mann med skjegg og hodetelefoner
Torstein Norum Resløkken

Sentralbordet på Ahus håndterer rundt 2000 telefonsamtaler hver dag. Selv om over 80 prosent av samtalene blir besvart i løpet av 30 sekunder, må mange fortsatt vente i kø eller bli satt videre til riktig avdeling.

I perioder kan det være vanskelig å komme gjennom til avdelingene. De har ulike telefontider som er tilpasset driften. 

– Ved å bruke de digitale løsningene på helsenorge.no forenkler det dialogen både for pasient og sykehus, sier Torstein Norum Resløkken, leder for sentralbordet på Ahus.

Når du bruker helsenorge.no slipper du telefonkø og sykehuset slipper å bruke tid på å finne riktig mottaker for henvendelsen.

– For veldig mange pasienter vil det å velge Helsenorge være det enkleste, men vi er alltid her for de som trenger å ringe, sier Resløkken.

E-post og sosiale medier er ikke trygge alternativer

Flere pasienter sender e-post for å avbestille eller endre timer, men dette er ikke en sikker løsning. Ofte mangler også viktig informasjon, som navn eller hvilken avdeling det gjelder, og sykehuset må ds bruke tid på å spore opp riktig pasient og avdeling, som kan forsinke behandlingen.

Derfor skal ikke pasienter sende sensitiv informasjon via e-post eller sosiale medier. Helsenorge.no er den sikreste løsningen, for du logger inn med BankID for å identifisere deg.

Gi beskjed i tide – unngå gebyr

Dersom du må avbestille timen din må du gjøre det minst 24 timer i forveien på hverdager. Er timen din på en mandag betyr det at du må gi beskjed senest fredagen før. Hvis du ikke møter opp eller avbestiller for sent, må du betale et gebyr på 1607 kroner.

 

Kort oppsummert - bruker du helsenorge.no kan du:

Kort oppsummert - bruker du helsenorge.no kan du:

  • slippe telefonkø og kan gi beskjed når som helst på døgnet
  • bruke en sikker løsning der du identifiserer deg med BankID
  • få gitt all nødvendig informasjon med én gang, noe som sparer tid
  • unngå gebyr ved å avbestille timen i tide

For mer informasjon og tilgang til tjenestene, besøk Helsenorge.no eller klikk på lenken på toppen av siden her på ahus.no. 

Digital dialog om timeendring

Husk at du kan avbestille en time ved å gå inn på helsenorge.no. Du må gi beskjed senest 24 timer før for å unngå gebyr. For timer på mandager, er avbestillingsfristen senest fredagen før.
Mer informasjon om digital dialog
En person som sitter ved et skrivebord

Kontakt oss

Du kan kontakte Akershus universitetssykehus ved å ringe sykehusets sentralbord på telefon 67 96 00 00 (fra utlandet: +47 67 96 00 00) eller på epost til postmottak@ahus.no.
Kontaktinformasjon Ahus
En person som holder et stykke papir