Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Et felles løft for barn og unge med utfordrende atferd
Forekomsten av autisme hos barn har økt de siste årene. Det forsterker behovet for tidlig innsats og godt samarbeid mellom tjenestene som møter barna og familiene i hverdagen. Gjennom Helsefelleskapet har Ahus og bydelene Alna, Stovner og Grorud arrangert tre fagdager for å styrke samarbeidet og kunnskapen rundt habilitering for barn og unge med utfordrende atferd.
Publisert 18.11.2025
En reell økning i autisme?
Folkehelseinstituttet viser en tydelig økning i autismediagnoser fra 2010 til 2022 (fhi.no). Blant barn mellom to og fem år er antallet firedoblet for gutter og femdoblet for jenter.
– Vi ser samme utvikling i Ahus sitt opptaksområde. For den mest alvorlige formen for autisme er antallet diagnoser sjudoblet hos oss, sier Mikkel Klein, seksjonsleder for habilitering av barn og unge på Ahus.
Klein peker på at økningen ikke bare kan forklares med bedre diagnostikk eller økt oppmerksomhet.
– Diagnosen stilles på samme måte som for 20 år siden. Disse barna har så omfattende vansker at vi ville fanget dem opp uansett, legger han til.
Ulikt tilbud mellom bydelene
– Foreldre og ansatte i bydelene står i svært krevende omsorgsoppgaver. Vi ser at det er stor variasjon i hva slags tilbud og ressurser familiene møter, og hvor godt bydelene er rustet til å håndtere denne problematikken. Gjennom disse fagdagene ønsker vi å øke kunnskapen og styrke samarbeidet mellom tjenestene, sier Klein.
Fagdagen på Stovner arrangeres på Rommen Scene, og skal gi ansatte økt forståelse for hvordan de kan møte barna med fokus på forebygging, tidlige tegn og analyse av atferd.
– Det handler om å løfte blikket fra barnets handlinger, og forstå hva som ligger bak. Når vi vet årsaken, kan vi forebygge utfordrende atferd, sier han.
Samarbeid er avgjørende
Bak fagdagene står lokale ledere og ansatte i tjenestene i bydelene, mens Ahus har hatt ansvar for det faglige innholdet. Rune Dybvik, seksjonsleder i seksjon barn- og familie i bydel Stovner, har vært tett involvert i samarbeidet.
– Det er gull verdt at Ahus kommer ut i bydelene med sin kompetanse. Vi har ikke kapasitet til å bygge opp den samme fagkunnskapen alene, så dette bidrar direkte til bedre tjenester lokalt, sier han.
– Mange som jobber tett på disse barna, opplever usikkerhet: hvor henvender man seg, hvem samarbeider man med, og hvordan veileder man foreldrene? Det er en kompleks gruppe å jobbe med, og derfor er samarbeid helt avgjørende, legger han til.
Nye perspektiver fra bydelene
– Vi får et innblikk i virkeligheten, i hva som faktisk skjer der ute hver eneste dag. Her på Ahus er vi privilegerte som kan jobbe tett med fagkunnskapen, men vi er bare på et kort besøk i barnets liv. Det er bydelene som står i dette hver dag, sier Klein.
Han forteller at fagdagene har gitt et tydeligere bilde av situasjonen ute i tjenestene, både hva som oppleves som krevende og hva som fungerer godt.
– Vi kan tenke at vi gjør et godt arbeid, men hvis bydelene ikke opplever det slik, må vi være ydmyke for det og ta det til oss.
Viktigheten av å komme tidlig inn
Tidlig innsats og tilrettelegging er avgjørende for å forebygge utfordrende atferd og støtte barnets utvikling.
– Blir ikke denne atferden møtt tidlig, vil utfordringene vokse i takt med barnet. Etter hvert som barnet blir eldre og sterkere, blir det langt vanskeligere å påvirke utviklingen og å lære inn ferdigheter som kan forebygge den utfordrende atferden, sier han.
Han understreker at arbeidet må ses i et livsløpsperspektiv.
– Den gutten som er to år i dag, må vi også tenke på hvordan vi møter når han er 30 år. Jo tidligere vi møter barna med gode forkunnskap og riktige tiltak, jo større mulighet har vi til å redusere utfordrende atferd, sier han.
Hver fagdag hadde mellom 100 og 150 deltakere fra hver bydel.
Veien videre
Gjennom fagdagene har Ahus og bydelene styrket samarbeidet og lagt grunnlaget for videre utvikling.
– Vi har fått ansikter på menneskene i bydelene, og det gjør samarbeidet enklere. Nå kjenner vi hverandre bedre – ikke bare faglig og gjennom enkelt saker, sier Klein.
Også i bydelene oppleves fagdagene som nyttige for å styrke dialogen.
– Fagdagene gjør terskelen lavere for kontakt og samarbeid. Når vi møtes og blir kjent, er det lettere å ringe hverandre og finne løsninger sammen etterpå, sier Dybvik.
Fagdagene er étt av flere tiltak gjennom Helsefellesskapet, men et viktig bidrag i arbeidet med å styrke samhandlingen mellom spesialisthelsetjenesten og bydelene.
Dette er BUK og Helsefellesskapet
Barn og ungdomsklinikken, habilitering (BUK)
Har ansvar for barn og ungdom med nevrologisk betingede funksjonsforstyrrelser og utviklingsforstyrrelser. Dette omfatter blant annet autisme, cerebral parese, muskelsykdom, ryggmargsbrokk, utviklingshemming og genetiske syndromer.
Gir spesialiserte habiliteringstjenester gjennom utredning, behandling og veiledning til familier og fagfolk.
Samarbeider tett med bydelene, skoler, barnehager og andre fagmiljøer som følger barnet i hverdagen.
Legger vekt på helhetlig oppfølging og tilrettelegging for læring, mestring og utvikling.
Helsefellesskapet Ahus og bydelene
Er et samarbeid mellom Ahus og bydelene i sykehusets opptaksområde.
Har som mål å utvikle mer sammenhengende og bærekraftige helsetjenester med tydelig ansvarsfordeling.
Prioriterte grupper inkluderer barn og unge, alvorlig psykisk syke, pasienter med flere kroniske lidelser, eldre med skrøpelighet, og kvinner gjennom svangerskap, fødsel og barseltid
Samarbeidet involverer fastleger og brukere og pasienter på alle nivåer.