Ahus leder an med behovsstyrt behandling
Over 10 000 pasienter på Ahus får mer oppfølging hjemme og basert på faktiske behov. Erfaringene er gode og bruken øker.

Stadig flere pasienter på Ahus er i dag med på å bestemme hvor ofte de skal på kontroller på sykehuset. Dette kaller vi behovsstyrte poliklinikker.
Årsakene til behovsstyring er flere. Tall fra Helse Sør-Øst viser at det i 2022 var 5,2 millioner polikliniske konsultasjoner i regionen. I 2040 forventes dette å øke til 6,9 millioner.
– Helsevesenet vil ikke ha nok ressurser til å håndtere økningen uten endringer. I dag kommer flere pasienter til timen sin enten de trenger den eller ikke, altså styrt av kalender og ikke behov, sier Erik Borge Skei, direktør i medisinsk divisjon.
– Behovsstyring gjør at vi kan bruke mindre tid på de som ikke trenger så tett oppfølging og hjelpe de som trenger oss mest raskere og tettere.
Størst i regionen
Ahus er blant de ledende sykehusene i landet på behovsstyrte forløp, og har flest i Helse Sør-Øst. Siden oppstart i 2022 har over 10 000 pasienter vært gjennom en slik behandling.
– Digitale løsninger tilrettelegger for behandling som er tilpasset hver enkelt. Pasienten får tettere oppfølging, reduserer fysiske oppmøter, og sykehuset sparer tid og ressurser, sier Anne Edvardsen, avdelingsleder på lungemedisinsk avdeling.
Det er ulike måter å behovsstyre på. Pasienter i enkelte klinikker sender for eksempel inn kartleggingsskjemaer og målinger som puls, oksygenmetning og blodtrykk til behandlerne sine via digitale løsninger. En av de mest brukte løsningene på Ahus er appen Dignio.
Ahus hadde i snitt en økning på ca. 200 pasienter i løsningen Dignio per måned gjennom 2024. I mars 2025 var 37 pasientforløp med denne appen i drift på sykehuset, mens 17 er under utvikling.
Enklere kontakt med sykehuset
På lungemedisinsk avdeling følger de opp voksne pasienter med astma eller mistanke om astma hjemme ved hjelp av et spirometer og en app på mobilen. Pasientene måler lungefunksjonen ved behov, for eksempel når de er fysisk aktive, og helsepersonell følger opp effekten av medisiner og behandling.
Avdelingen har også behovsstyrt poliklinikk for pasienter med lungefibrose.
– Pasientene opplever enklere kontakt med sykehuset og deler relevant data gjennom en pasientapp på telefonen. Mange føler seg tryggere fordi de selv kan følge med på egen lungefunksjon hjemmefra, sier avdelingsleder Anne Edvardsen.

Først innen psykiatrien
Ahus er også først i Helse Sør-Øst med behovsstyrte poliklinikker i psykiatrien. Hos avdeling rus og avhengighet (ARA) Groruddalen er 20 pasienter som behandles med LAR-medisinering i gang. Medisineringen brukes av pasienter som er avhengige av opiater.
– Behovsstyring er nybrottsarbeid innen psykisk helse og rus. Avstandsoppfølging og behovsstyrte poliklinikker vil bidra til at pasienter med langvarige tilstander og lidelser i større grad vil få oppfølging over tid som er tilpasset deres behov, sier seksjonsleder Anne Nordtug Tommelstad.
– Målet er økt tilgjengelighet og bedre pasientbehandling, og ikke minst at vi kan fange opp pasientene før eventuelle tilbakefall og før de blir svært dårlige igjen.
Dette skal klinikken gjøre ved hjelp av digitale rapporteringsskjemaer, hvor pasientene selv melder om de har behov for å møtes fysisk, digitalt eller via telefon. Skjemaene kan også bidra til å vise pasientens utvikling over tid.
– Det er motiverende å være med på å forme tilbudet etter pasientenes behov. Pasientene er stort sett positive, og ser blant annet fordeler ved at de kan sitte i ro hjemme og skrive ned det de tenker på. Det gir oss et tydeligere situasjonsbilde.
