Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Digital oppfølging gjør kronisk syke tryggere

Den digitale helsetjenesten MILA, gjør brukerne tryggere og fører til at de mestrer sykdommen bedre. Det viser ferske tall som nylig ble delt med digitaliseringsministeren.

Publisert 12.08.2025
En gruppe mennesker
Fra venstre: David J. Sørensen, Børre Lien Hansen, Anne-Guro Høye Strøm, Helle D. Gjetrang, Alf Jaran, Nina Mickelson Weldingh (fra Ullensaker kommune), Anne Helene Edvardsen og Bendik Westlund Hegna (Ahus), med digitaliseringsminister Karianne Oldernes Tung i front.

«Mitt liv, mitt ansvar», eller MILA-prosjektet, vant tidligere i sommer Digitaliseringsprisen for 2025. Digitaliseringsminister Karianne Oldernes Tung (Ap) ble da så nysgjerrig at hun nylig besøkte Ullensaker kommune for å lære mer om det nyskapende prosjektet.

- Det er ingen tvil om at med alle utforingene kommunene står i, så er man helt avhengig av ny teknologi, sa Tung.

Les mer om prisen i denne saken

Til stor nytte 

Ullensaker er en av ti kommuner som samarbeider med Ahus om den digitale hjemmeoppfølgingstjenesten MILA. Dette er et digitalt oppfølgingsprogram for personer med kroniske sykdommer, som kols og hjertesvikt. Gjennom bruk av mobil, nettbrett, sensorer og brukervennlige apper kan brukerne enkelt holde kontakt med helsepersonell og få oppfølging hjemmefra.

Resultater fra prosjektets brukerundersøkelser viser at brukerne har stor nytte av denne type oppfølging.

- 84 prosent av brukerne som har mottatt digital hjemmeoppfølging sier at de opplever økt trygghet og mestring, sier Bendik Westlund Hegna, programleder for foretaksutvikling hos Ahus.

I tillegg viser data at behovet for innleggelser og legevaktbesøk har falt betydelig etter ett år med MILA-programmet.

MILA-prosjektet gir kronisk syke bedre kontroll over egen helse, mer trygghet og redusert behov for fysiske helsetjenester.

– Dette viser veien for fremtidens helsetjenester, sier digitaliseringsminister Karianne Oldernes Tung.

Pionèren Ullensaker kommune

Ullensaker kommune er én av ti kommuner som samarbeider om å drifte MILA-tjenesten, som gir kronisk syke pasienter med KOLS og hjertesvikt mulighet til digital oppfølging i samarbeid med Ahus, fastleger og kommunale helsetjenester.

Oppfølgingstjenesten i Ullensaker er i dag ansvarlig for oppfølgingen av rundt 200 brukerne. Digitaliseringsministeren fikk snakke med én av de som følges opp digitalt av oppfølgingstjenesten.

– Det er inspirerende å høre hvordan brukere opplever at digital hjemmeoppfølging gir bedre hjelp og oppfølging. Dette prosjektet er et forbilde for fremtidens helsetjenester, sier Karianne Oldernes Tung.

Målet er å utvide MILA-tjenesten til flere kommuner og pasientgrupper, og slik styrke kvaliteten på helsetjenestene og pasientenes egenmestring.

Samhandling og smartere ressursbruk

En av de største utfordringene i helsevesenet er å sikre nok kvalifiserte fagfolk. Derfor er tett samarbeid mellom kommuner og sykehus helt avgjørende.

– Ved å ta i bruk digitale løsninger som MILA, kan vi styrke samhandlingen mellom kommunale helsetjenester og spesialisthelsetjenesten. Dette gir oss mulighet til å organisere tjenestene smartere, til fordel for både pasienter og ansatte, sier Helle Gjetrang, kommunaldirektør helse og sosial omsorg i Ullensaker kommune.