En trygg og varm velkomst med fadderordning for nye LIS-leger

Fra høsten 2024 har medisinsk divisjon innført en ny fadderordning som sikrer en god og trygg start for nye LIS-leger. Ordningen, som er utviklet av og for LIS-leger, har allerede fått gode tilbakemeldinger blant både nye LIS og fadderne som deltar.

Publisert 18.10.2024
To leger, en mann og en kvinne, på et sykehus
Anujan Muthiah og Karen Regine Finnsdotter Rye
"Tusen takk for en så fin og varm velkomst denne uka! Jeg føler jeg er blitt så godt tatt imot og at jeg har fått en trygg og god start hos dere. Setter stor pris på det!
 
Dette er bare én av flere positive tilbakemeldinger som har kommet etter oppstarten av fadderordningen, som opprinnelig startet som et pilotprosjekt ved Sykehuset i Vestfold (SiV) og ble så vellykket at Helse Sør-Øst (HSØ) ønsker å innføre det ved alle sykehus i regionen.
 
På Ahus har Karen Regine Finnsdotter Rye, LIS-lege og fadderansvarlig, tilpasset prosedyren til lokale forhold for LIS i indremedisin. På Ahus Kongsvinger og i kirurgisk divisjon er de i gang med å etablere tilsvarende fadderordninger. 

En mykere start for nye LIS-leger 

Tidligere kunne første arbeidsdag for nye LIS-leger være overveldende, med full operativ drift fra første stund. De måtte selv navigere gjennom ukjente korridorer, finne frem til adgangskort, arbeidsklær, og avdelinger, samtidig som de skulle begynne i rollen som lege. Nå er situasjonen forbedret, takket være fadderordningen.

- Den første kontakten skjer allerede før oppstart. Jeg ringer de nye LIS-ene for å gi dem viktig informasjon og kobler dem med en fadder, sier Rye.
Portrettbilde
Fadderansvarlig Karen Regine Finnsdotter Rye er glad for at fadderordningen er i gang i medisinsk divisjon på Ahus Nordbyhagen.
- På første arbeidsdag møter fadderen dem ved hovedinngangen, og sammen sørger de for at alt er på plass: adgangskort, omvisning på avdelingen og i akuttmottaket, samt en gjennomgang av alle relevante systemer. I tillegg spiser fadderen lunsj med ny LIS, som gjør første dag både sosial og trygg.

Trygg læring i praksis 

På dag to får de nye LIS-legene muligheten til å jobbe i akuttmottaket, men i et trygt og læringsorientert miljø.

- Vi legger vekt på at de nye LIS-ene skal kunne observere og lære uten å føle prestasjonspress. De er også med i et ordinært vaktlag, men uten forventning om effektivitet. Målet er trygghet, både faglig og sosialt, sier Rye.

Fadderne følger opp de nye LIS-legene etter to uker og seks måneder, for å sikre at de fortsetter å trives og få den støtten de trenger. Dette gir nyankomne en mulighet til å diskutere eventuelle utfordringer i et trygt rom, med en person som er på samme nivå. 

Anujan Muthiah, er en av fadderne på indremedisin. Han husker selv hvor utfordrende det var å orientere seg på et så stort sykehus som Ahus Nordbyhagen da han var fersk.  

- Det har vært en fin oppstart. Det begynte tre nye LIS hos oss 1. oktober, hvor jeg var fadder for én. De er alle helt nye på Ahus Nordbyhagen og kjenner verken bygg eller folk. Det er mye som er selvfølgelig for oss som har vært her en stund, men de nye vet verken hvor kaffen, klær eller oppmøtested er, så det er fint å få tatt de imot og gitt de en innføring, sier Muthiah.
 
Portrettbilde
Anujan Muthiah er fadder for en ny LIS på Ahus Nordbyhagen.

En LIS-oppgave – tillit og kollegial støtte 

En av de viktigste aspektene ved fadderordningen er at det er LIS-legene selv som står for oppfølgingen av de nyansatte. Dette skaper en lavere terskel for å stille spørsmål og søke hjelp, da det ikke er noen frykt for å vise sårbarhet overfor ledelsen. 

- Det er en stor forskjell mellom å komme helt alene og å ha en fadder. Det gjør hele opplevelsen mye mer håndterbar. Som LIS har vi også detaljkunnskap om praktiske ting som ledelsen kanskje ikke har oversikt over, som for eksempel hvordan man søker kurs. Det bidrar til raskere fremdrift i spesialiseringen, sier Rye.

Positive tilbakemeldinger og fremtidige evalueringer 

Tilbakemeldingene så langt har vært positive, både fra nye LIS-leger og de som har tatt på seg fadderrollen. For å sikre kontinuerlig forbedring, jobbes det nå med å utvikle et spørreskjema for å kartlegge forskjellene mellom de som startet før og etter innføringen av fadderordningen.

Både Muthiah og Rye har vært LIS på Ahus i noen år nå. Erfaringene de har gjort seg er verdifulle i fadderordningen.  

- Å bli møtt og ivaretatt fra første dag, sammenlignet med å skulle finne ut av alt på egen hånd, er en enorm forskjell, sier Muthiah.

Med fadderordningen på plass sikrer Ahus en tryggere, mer velorganisert og imøtekommende start for sine nye LIS-leger.