Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Forbedringspris til avdeling for rus og avhengighet
Avdeling for rus og avhengighet ved Ahus mottok 9. juni Helse Sør-Østs forbedringspris for et prosjekt som har resultert i færre avslag, kortere ventetid og raskere utredning for pasienter som henvises til avdelingen.
Publisert 10.06.2022
Arbeidet ved avdeling rus og avhengighet (ARA) ved Akershus universitetssykehus (Ahus) har ført til at de nå kartlegger sine pasienter raskere enn landsgjennomsnittet. Avdelingen har redusert ventetiden fra 38 dager i 2018 til 25 dager så langt i 2022.
«Avdelingen har gjennomført et systematisk forbedringsarbeid i en krevende tid med pandemi», skriver nominasjonskomiteen i sin begrunnelse. Avdelingen ligger nå på topp nasjonalt når det gjelder måloppnåelse for forløpstider.
- Det er veldig hyggelig å få anerkjennelse for noe alle i ARA har jobbet mye med. Men det viktigste med dette prosjektet er hva det betyr for pasientene, som nå venter kortere på behandling, sier assisterende avdelingsleder Gro Helen Øiestad Nordberg.
Avdelingen startet sitt forbedringsprosjekt i 2019. Hovedmålet var å få ned
ventetiden.
- Ved å gå igjennom og effektivisere arbeidsprosessene har vi minimert bruk
av tid knyttet til vurdering av henvisninger. De aller fleste pasientene tilbys
nå time for basiskartlegging svært kort tid etter at henvisning er mottatt. På
denne måten kan vi bruke mindre tid på administrasjon og mer tid og kompetanse i
et første møte med pasienten, sier Øiestad Nordberg.
Ved å utvikle en standardisert oppstartsmodell har avdelingen sikret felles
praksis ved alle avdelingens poliklinikker, slik at pasienter skal få samme
opplegg og tilbud uavhengig av hvor de bor.
Innsats og engasjement i poliklinikkene
ARA har fem poliklinikker i tillegg til fire døgnseksjoner spredt i Ahus sitt opptaksområde. Øiestad Nordberg understreker at mye av arbeidet vært lagt ned ute i den enkelte poliklinikk, og at prisen mottas på vegne av alle.
- De ansatte i ARA har lagt ned en fantastisk innsats. Arbeidet har berørt alle våre ansatte på poliklinikk, og har til tider vært krevende. Men, vi har hele tiden fokusert på at dette skal føre til bedring for våre pasienter, og de ansatte har vært engasjerte hele veien, sier hun.
Øiestad Nordberg ønsker å satse videre, og mener det er viktig å ta noen sjanser for å finne nye løsninger:
- Det er et hav av muligheter for forbedring, men vi må tørre å være vågale og tenke nytt, og vi ledere må lytte til medarbeideres innspill, avslutter hun.