
– Vi hadde ikke klart oss uten ferievikarene
Som seksjonsleder på en sengepost er Rita Stormo virkelig klar over hvor viktige ferievikarene er. Her deler hun både forventninger, råd og tips til deg som søker sommerjobb på Ahus.
Som seksjonsleder på en sengepost er Rita Stormo virkelig klar over hvor viktige ferievikarene er. Her deler hun både forventninger, råd og tips til deg som søker sommerjobb på Ahus.
Rita leder en sengepost med 26 senger for tre ulike pasientgrupper: kar-, thorax- og brendo. På sengeposten behandler de altså pasienter med karsykdommer og sykdommer i brysthulen (thorax), som lungekreft og punktert lunge, i tillegg til pasienter med brystkreft og plager på skjoldbruskkjertlene.
– Hos oss møter ferievikarene et bredt spekter av pasienter og får prøve seg på mange ulike oppgaver, sier Rita.
Sommerferien planlegges allerede ett år i forkant og ferievikarene ansettes så tidlig som mulig.
– Jo bedre opplært vikarene er før sommeren, jo bedre flyt får vi i pasientbehandlingen gjennom sommeren. Derfor er vi opptatt av å gi de en god start, forklarer hun.
Alle nye får et eget velkomsthefte med informasjon om avdelingen, pasientgruppene, diverse ord og uttrykk, medisinsk teknisk utstyr, døgnplan og turnus.
– Vi prøver å være fleksible når det gjelder ønsker om frihelger eller dager, men da er det viktig at vi får beskjed tidlig, slik at turnusen blir god for både den ansatte og arbeidsgiver.
Avdelingen tilpasser opplæringen til den enkeltes erfaring. De som kjenner avdelingen fra før, får kortere opplæring, mens helt nye settes opp i tvillingturnus, som vil si at man går to og to sammen, i minst to uker.
– Vi bruker sjekklister for å sikre at viktige områder blir gjennomgått og forlenger opplæringen ved behov.
Om sommeren prøver Rita å være mest mulig tilgjengelig i sengeposten når hun ikke har ferie.
– Jeg stoler på at mine ansatte gir trygg opplæring, samtidig minner jeg vikarene på at de alltid kan ta kontakt med leder eller stedfortreder og spør hvordan det går, hva som fungerer og hva som kunne vært bedre.
– Det er viktig at ferievikarene ser og føler at vi følger med.
Rita er tydelig på hva hun forventer av ferievikarene.
– Først og fremst at de er interessert i pasientene, for vi er alle her for å gi best mulig behandling. God pasientbehandling gir fornøyde pasienter - og fornøyde pasienter gir et godt arbeidsmiljø.
– Jeg ønsker meg også ferievikarer som er nysgjerrige, engasjerte og villige til å lære. Og som tør å spørre om hjelp når de trenger det.
Hun understreker også at samarbeid er nøkkelen til en god arbeidsdag.
– Noen ganger ser man kanskje ikke selv hva som trengs, men ved å være oppmerksom og tilby hjelp når man har tid, blir dagen bedre både for kollegaene og pasientene.
Rita deler gjerne noen tips til de som skal inn i sin første sommerjobb på Ahus:
– Bruk arbeidstiden på pasientrelaterte oppgaver. Les deg opp på ord og diagnoser du ikke kjenner og bruk erfaringene til å koble teori og praksis.
Hun har også en oppfordring om gode vaner:
– La mobilen ligge i lomma. Når vi først har fem minutter til rådighet, kan vi bruke de på ting som gir oss noe mer enn å scrolle.
– Jo mer vi jobber og forstår hvorfor vi gjør som vi gjør, jo mer givende blir jobben. Ahus er en fantastisk arbeidsplass og vi er alle ansvarlige for å gjøre dagen god – både for pasientene og for hverandre.
Er du klar for en sommer som gir deg faglig utvikling, utfordringer og personlig vekst på Norges største akuttsykehus?
Vi vil vite mer om deg og kompetansen din!
Registrer din CV og aktiver jobbagenten i databasen vår (Webcruiter), så får du varslinger på e-post når vi lyser ut nye stillinger som kan være aktuelle for deg.