Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Blæresmertesyndrom (interstitiell cystitt)

Blæresmertesyndrom er en kronisk blæresykdom med ukjent årsak. Det er flest kvinner som rammes, og sykdommen oppstår som regel i 40-årsalderen.

Symptomer

Typiske symptomer er smerter i blæreregionen og hyppige vannlatinger. Smertene har ofte sammenheng med at blæren fylles av urin.

Smertene kan også være lokalisert til urinrøret, skjeden, endetarmen og nedre del av magen og ryggen. Symptomene har ofte sammenheng med pasientens kosthold.

Diett

Inntak av mat og drikke med høy surhetsgrad forverrer tilstanden hos over halvparten av pasientene. En del næringsstoffer og tilsetningsstoffer kan fremkalle symptomer. Diett er derfor den behandlingen man prøver først. Du starter med å følge en diettliste med få typer mat og drikke i 2–4 uker. Deretter prøver du ut én matsort av gangen for å teste hva du tåler best. Det er store individuelle forskjeller når det gjelder sammenhengen mellom mat og symptomer. I utprøvingsperioden er det lurt å notere alt inntak av mat og drikke, og om du opplever at plagene øker eller reduseres.

 

Listen er kun veiledende. Hver og en må prøve seg fram og kartlegge hva som kan gi symptomer og plage.

Diettforslag

  De fleste tåler Unngå
Kjøtt og fisk Ferskt lyst kjøtt, fersk fisk og fjørfe Alle former for røkt kjøtt og røkt fisk, ansjos, kaviar, kyllinglever, oksekjøtt og kjøtt med mye nitrat/nitritt
Grønnsaker Poteter, gulrøtter, purre, sjalottløk, issalat, kålrot, sellerirot, sukkererter, rosenkål, brokkoli og asparges Bønner, løk og tomat
Karbohydrater, kornprodukter Havre, bygg, hvete, poteter, pasta og ris Sukker, rugprodukter, brød bakt med gjær og surdeig 
Meieriprodukter og egg Fersk ost, cottage cheese, melk, brunost og hvit sjokolade  Lagret ost, rømme, yoghurt, sjokolade, fløte og egg
Frukt og bær Pære, melon og blåbær Eple, aprikos, avokado, banan, citrusfrukt, druer, nektarin, fersken, ananas, plomme, rabarbra, tranebær, stikkelsbær og saft/juice fra disse
Nøtter Cashewnøtter, noen tåler også mandler, pinjekjerner og kastanje De fleste nøttetyper
Drikke Kildevann, koffeinfri kaffe, syrefri kaffe og te, enkelte typer urtete Alkohol, (øl/vin), kullsyreholdig leskedrikk, kaffe, te, tranebærsaft
Krydder, dressing, tilsetningsstoffer Havsalt, hvitløk og andre typer krydder Majones, sterkt krydret mat (kinesisk, indisk, meksikansk og thai), soyasaus, salatdressing, vineddik, konserveringsmidler, kunstige fargestoffer

Diettforslaget er utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer på bakgrunn av forskningartikler publisert i NOFUS-nytt og i samarbeid med pasienter.

Utredning

Når diagnosen stilles, er det viktig at man først har utelukket andre sykdommer og tilstander i urinveiene.

Behandling

Medikamenter

Dersom du ikke oppnår tilfredsstillende effekt med diett, kan medikamenter være et alternativ. Enkelte av medikamentene starter med en lav dose som økes etter hvert. Medikamentene kan også ha bivirkninger.

Blæreskylling

Denne behandlingen innebærer å fylle blæren med en væske som påvirker slimhinnen. Behandlingen foregår på urologisk poliklinikk og må gjentas ukentlig i 6–8 uker. Deretter gis vedlikeholdsbehandling hver 4.–6. uke.

Utvidelse av blærekapasiteten

Hvis du har svært hyppig vannlating, kan det være aktuelt å forsøke å utvide blæren.

Behandlingen utføres som dagkirurgi i narkose, og må gjentas hver 3.–6. måned. Blæreslimhinnen blir samtidig undersøkt for eventuelle sår eller andre forandringer.

Annen behandling

Dersom nevnte behandlingstiltak ikke har effekt, kan nevrostimulering av blæren være aktuelt. Omfattende kirurgisk behandling kan i sjeldne tilfeller være eneste utvei.

Oppfølging

Avslapningsøvelser

Hvis du har stramme og ømme muskler i bekkenbunnen, kan du ha nytte av å lære avslapningsøvelser.

Blæretrening

Hvis du er plaget av svært hyppig vannlating er det viktig med blæretrening. Da trener  du bevisst på å la det gå litt lengre tid mellom hver vannlating. En vanlig måte å starte på er å utsette vannlatingen i 5 minutter. Deretter kan du øke intervallene med 15–20 minutter. Systematisk blæretrening har positiv effekt for mange som er plaget med hyppig og plutselig vannlating.

Kontakt

Hovedbygg Urologisk avdeling

Kontakt Urologisk avdeling

Oppmøtested

Sengebygg 2, 1.etasje (S201).

Inngang 1.

Oversiktskart Nordbyhagen (PDF)

Oversiktsbilde av Ahus Nordbyhagen

Hovedbygg

Sykehusveien 25

1478 Lørenskog

Besøkstider

  • I dag
    • 14:00 - 15:00
    • 18:00 - 19:00

Transport

Buss

Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

Taxi

Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

Mer om parkering

Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

Hva betyr dette for deg som er pasient?

Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

pasientreiser.no

Praktisk informasjon

På apoteket får du kjøpt det du trenger under og etter sykehusoppholdet. Anbefalte produkter fra sykehusets helsepersonell gjenspeiler derfor vårt vareutvalg.

Hos oss møter du autorisert helsepersonell med spesialkompetanse om medisiner. Vi kan også gi råd og veiledning om din medisinbruk.

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata. Apoteket ligger på høyre hånd før du kommer til kiosken.

Åpningstider og kontaktfinformasjon (sykehusapotekene.no)

Besøk er viktig for innliggende pasienter, og vi skal så godt vi kan tilrettelegge for besøk. Ahus har generelle besøkstider, men merk at det kan være andre tider som gjelder ved avdelingen du skal besøke.

Finn avdelingen du skal besøke via lenken under og se på avdelingsiden hvilke besøkstider som er gjeldende. Dersom det ikke er oppgitt besøkstid på avdelingssiden er det den generelle besøkstiden som gjelder.

 

Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling, gjøres det midt i Glassgata, skiltet "Prøvetaking".

Les mer om blodprøvetaking

Blomster er hyggelig både å få og å gi bort, men tenk på hvilke blomster du velger. Noen blomster kan dessverre gi ubehag for pasienter, men utvalget er stort blant blomster du kan ha med.

På disse avdelingene tillates ikke blomster

  • S202 - Gastrokirurgisk- og medisinsk sengeområde
  • S203 - Nevrologisk sengeområde og Øre-nese-hals sengeområde​
  • S204 - Kar/Thorax sengeområde
  • S302 - Infeksjonsmedisinsk sengeområde
  • S304 - Nyresykdommer og lungemedisinsk sengeområde
  • S403 - Kardiologisk sengeområde
  • Ortopedisk sengeområde
  • Geriatrisk sengeområde
  • Hjerteovervåkningen
  • Akuttområde Akutt 24
  • Barselseksjonen - Ikke sterktluktende blomster (for eksempel)
  • Barne- og ungdomsklinikken
  • Intensiv og intermediær seksjon

Frisøren finner du på høyre hånd midt i Glassgata mellom behandlingsbygg 2 og behandlingsbygg 3. I tillegg til vanlige frisøroppgaver tilbyr frisøren parykktilpasning.

Åpningstider:
Mandag - fredag kl. 09.00-18.00
Fredag kl. 10.00-16.00

Telefon:
67 90 23 33

Glassgata deler hovedbygget i to, med behandlingsbyggene på høyre hånd og sengeområdene på venstre.

Her finnes en rekke servicetilbud som apotek, kiosk og frisør.

Helsetorget ligger sentralt i Glassgata. Her finner du informasjon rettet mot pasienter og pårørende, og gratis tilgang til PC-er. Hele sykehuset har gratis trådløst gjestenett.

​Gjennom hele hovedbygget går Glassgata. På høyre hånd finner du behandlingsbyggene. Inngangene kalles B1,B2,B3 og B4. På venstre hånd er sengebyggene. Inngangene kalles S1,S2,S3 og S4. I enden av Glassgata ligger Barne- og ungdomsklinikken (BUK).

Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

Hovedbygget på Nordbyhagen i Lørenskog ligger 15 km øst for Oslo og 40 km sør for Gardermoen. I tillegg har Akershus universitetssykehus virksomhet i Nordre Follo, Kongsvinger og ved ulike behandlingssteder for psykisk helsevern og rusbehandling.

Se kart over Nordbyhagen

​Midt i Glassgata ligger Narvesen som har bredt utvalg av lesestoff, mat og drikke.

Mer informasjon om åpningstider finner du på lenken under: narvesen.no/finn-butikk

​På hverdager er det legevisitt mellom kl 10.00-11.30.

På kveldstid og i helger er det visitt til nye pasienter,

Ønsker du som pårørende samtale med lege, avtales dette på forhånd.

I Lyspunktet kafé kan du velge blant et godt utvalg av både varm og kald mat, salatbuffet, desserter og kaker. Kafeen er åpen for alle. Du kan også ta med din egen matpakke og hygge deg i vårt fine lokale. I kafeen kan du betale med kort, ko​ntant eller Vipps.

Mer informasjon og åpningstider​

Pasienter og pårørende skal få informasjon, utvidet innsikt i egen situasjon og tilegne seg kunnskaper for å bedre mestre sin livssituasjon gjennom kurs.

Skal du delta på kurs finner du mer informasjon om påmelding, oppmøte og kontaktinformasjon på siden under, eller i brevet du har fått av avdelingen. 

Pasient- og pårørendeopplæring (PPO)

På sengeområdet serveres det 4 måltider om dagen. Frokosten består av brød, pålegg og kokt egg. Du kan velge mellom 2 retter til middag som er produsert i et topp moderne kjøkken.
Vi serverer hjemmelaget suppe til ettermiddagsmåltid. 

Har du behov for mat utenom måltidene har vi tilgjengelig mat i buffèen 24 timer i døgnet. 

Har du spesielle behov som spesialkost eller allergi?
Gi beskjed til din kontakt i sengeområdet.

For pårørende har vi Lyspunktet kafè som er åpen fra 08.00-16.30 på hverdager. Ved ferier og helligdager har vi redusert åpningstid.​ Åpningstider uke 26-32: alle hverdager kl.08-15.30, stengt lørdag og søndag.

Møtepunktet tilbyr samtale for pasienter og pårørende som ønsker det. Det bemannes av representanter fra pasientorganisasjoner. Du finner det i Helsetorget.

Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​

Pasientvertene hjelper alle som har behov når de kommer inn hovedinngangen ved Ahus Nordbyhagen og Ahus Kongsvinger. De arbeider frivillig på sykehuset mellom kl. 09.00-14.00. De forklarer vei til bestemmelsessted eller følger pasienter og pårørende dit de skal. De kan også hjelpe til med rullestol ved behov.

Sykehuskirke og livssynsrom ligger på høyre side i Glassgata, etter B3. Sykehusprest og andre samtalepartnere fra ulike tros- og livssynssamfunn kan kontaktes på telefon 911 95 977.

Du skal få informasjon om din helse, sykdom og behandling på et språk du forstår. Har du vanskelig for å forstå og snakke norsk, har du rett til tolk på det språket du ønsker. Tolk er gratis for deg som pasient i helsetjenesten. 

Ved behov kan avdelingen bestille en kvalifisert tolk, ta kontakt med sykepleier på avdelingen for å melde behovet. Andre familiemedlemmer og barn kan ikke benyttes som tolk. 

Tolk i helsetjenesten – rett til informasjon på ditt språk (helsenorge.no)

Ved Ahus Nordbyhagen har vi en betjent ventesone hvor pasienter og pårørende kan vente på transport og få hjelp ved spørsmål om reise.

Åpningstid:
Hverdager kl. 11-15
Telefon: 67 96 81 20

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata, hvor Ventesonen ligger på høyre hånd før du kommer til apoteket.