Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Undersøkelse

Epilepsi - Diagnoseavklaring ved mistanke om epilepsi eller epilepsilignende anfall hos voksne

Noen av de som henvises til Spesialsykehuset for epilepsi har ikke epilepsi, men andre anfallslidelser. Gjennom utredning, kartlegging og registrering av anfall, er målet å avklare om anfallene dine er epileptiske eller har en annen årsak, som for eksempel psykogene ikke-epileptiske (PNES).

Ved å stille riktig diagnose, kan vi tilby deg riktig oppfølging og behandling videre.
Vi sikrer at utredningen blir gjort i samsvar med dine behov, og etter ønske fra den som henviste deg.

Det er viktig med en god og forståelig formidling av diagnosen. På den måten håper vi at du blir motivert for å ta imot videre oppfølging og behandling.

Vi planlegger oppholdet ut ifra henvisningen. Oppholdet varer vanligvis mellom 1 til 2 uker.

Før

En sykepleier fra avdelingen ringer deg ca. 2 uker før planlagt innleggelse. I denne samtalen kan du fortelle om din situasjon, behov og de ønsker du har til oppholdet.
Hvis du eller andre har film av dine anfall på mobil, er det fint om du tar med deg denne. Det er også fint om du tar med det du har av anfallsbeskrivelser, eventuelt anfallskalender.

Under

Du får innkomstsamtale med lege og sykepleier/vernepleier. Vi kartlegger sykehistorien og anfallssituasjonen din, og legger en plan for oppholdet. Du får en oversikt over de avtaler du har. Deretter gjør legen en nevrologisk undersøkelse av deg.

Du får 1-2 faste sykepleier/vernepleierkontakter og en lege gjennom oppholdet i avdelingen. Du får tilbud om jevnlige samtaler med dine kontakter.

Morgenen etter innleggelsen tar vi en fastende blodprøve av deg.

For å få gjennomført en diagnoseavklaring, er det viktig at personalet på post har mulighet til å registrere og observere dine anfall. Overvåkningskamera på soverommene sender bilde til en skjerm inne på vaktrommet. På den måten kan også eventuelle nattlige anfall oppdages og kartlegges. Hvor mye, og når på døgnet du skal være på overvåkning, avtaler vi med deg.

Det er viktig at du melder fra til personalet hvis du får forvarsel, eller merker at du har anfall. Medpasienter blir også bedt om å melde fra til personalet hvis en annen pasient har anfall.

Anfallsbeskrivelsene er med på å gi et best mulig grunnlag for å avklare diagnosen.
Anfallsbeskrivelser fra pårørende eller andre nærpersoner er også nyttige bidrag for å få en god vurdering.

Under oppholdet får du EEG-undersøkelse; langtidsmonitorering med video (telemetri). Undersøkelsen kan være med på å avklare om anfallene dine er epileptiske eller ikke. I enkelte tilfeller er det ønskelig å redusere dosen du eventuelt står på av anti-epileptiske medikamenter i forkant av undersøkelsen. Vi ønsker å få registrert dine anfall, og reduksjon av medikamenter kan øke sjansen for at du får anfall under registreringen. Legen vurderer om du skal tilbake på din opprinnelige dose etter telemetri, eller om det skal gjøres endringer. Noen ganger vil vi også foreslå at du sover litt lite rett før eller under registreringen, fordi vi vet at lite søvn kan utløse anfall hos enkelte.

I noen tilfeller er det nyttig med supplerende undersøkelser, som for eksempel en vurdering av psykolog eller billed-diagnostikk.

Gjør det vondt?

EEG-undersøkelsen er ikke smertefull.
Du må være i observasjonsrommet, koblet til EEG-apparatet i 1 til 3 døgn.

Etter

Hva skjer etterpå?

Når svaret på undersøkelsen foreligger, og vi har fått kartlagt din situasjon, får du samtale og grundig informasjon av lege og sykepleier.

Den diagnostiske konklusjonen forteller om det dreier seg om epilepsi eller ikke, hva slags epilepsi og hva slags anfall du har.

Diagnosen avgjør hva som er riktig behandling videre.

Den aktuelle behandlingen/oppfølgingen blir planlagt og iverksatt i samarbeid med deg.
Ved behov, og etter ønske fra deg, kan også pårørende få informasjon og veiledning.
Legens epikrise blir sendt til den legen som har henvist deg til diagnoseavklaring.

I noen tilfeller er det behov for at du kalles inn til ny vurdering, undersøkelse eller oppfølging på SSE. Dette blir du informert om ved utskrivelse.
 

Må jeg ta medisiner?

Det avklares med behandlende lege på SSE.

Kontakt

Hovedbygg Nevrologisk poliklinikk

Kontakt Nevrologisk poliklinikk

Oppmøtested

Behandlingsbygg 1, 2. etasje (B102).

Inngang 1.

Oversiktskart Nordbyhagen (PDF)

Oversiktsbilde av Ahus Nordbyhagen

Hovedbygg

Sykehusveien 25

1478 Lørenskog

Transport

Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

Mer om parkering

Buss

Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

Taxi

Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må dette bestilles av din behandler.

Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

Nylig gjennomførte Pasientreise- og syketransportavdelingen ved Oslo Universitetssykehus anbudskonkurranse for pasientreiser i kommunene Eidskog, Grue, Kongsvinger, Nord-Odal og Sør-Odal.  

I konkurransen kom det inn ett tilbud, inngitt av dagens leverandør Taxi 03650. Tilbudet lå vesentlig høyere enn angitt maksimalpris i anbudet, og også høyt over prisene i privatmarkedet.  

Tilbudet ble derfor rettmessig avvist og det ble avholdt et forhandlingsmøte uten at dette førte til en løsning.  

Dette medfører at vi ikke har en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog fra 1. mars 2024.

Hva innebærer dette?

Dette innebærer at pasienter som kan, selv må besørge sin transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

Dersom pasienten ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekkes også utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves på samme måte som nevnt over.

Når det gjelder de mest sårbare pasientene som av helsemessige årsaker ikke selv kan forestå sin reise, jobber Oslo universitetssykehus med å få på plass et tilbud til disse.  

pasientreiser.no

Praktisk informasjon

Vi anbefaler deg om å ta med minst mulig verdisaker og personlige eiendeler. Du er selv ansvarlig for tingene dine, men sykehuset skal legge til rette for sikker oppbevaring av mindre verdisaker (lommebok, kontanter, smykker og nøkler), som er nødvendig for deg å ha med på sykehuset.

Noen avdelinger har låsbare skap hvor du kan oppbevare mindre verdisaker. Ved andre avdelinger kan du levere verdisaker ved innleggelse, disse vil oppbevares et trygt sted og utleveres ved utskrivning. Større ting og personlige eiendeler (mobil, bøker, klær) må du oppbevare på avdelingen eller levere til pårørende.

Dersom du savner en eiendel eller verdisak skal du ta kontakt med avdelingen du var innlagt på. Sykehuset tar som hovedregel kun ansvar for verdisaker som er innlevert.​

Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

Vis hensyn til andre pasienter og ansattes arbeid hvis du ønsker å ta bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er ved et av våre behandlingsteder. Det er ikke lov å offentliggjøre bilder av medpasienter og ansatte uten at de beviselig har gitt tillatelse til det. 

Unngå å forstyrre ansatte i deres krevende og viktige arbeid. Respekter ansatte som ikke ønsker å bli tatt bilde av.

Det er ikke ulovlig å gjøre opptak til privat bruk av samtaler du selv deltar i. Ønsker du å ta opp timen din er det ønskelig at du gir behandleren beskjed om det.

Les mer på temasiden foto, film- og lydopptak på Ahus

Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

Les mer om personvern

Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. På Akershus universitetssykehus respekteres alle religioner og livssyn.

Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.

Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

Les mer

​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​