Infeksjon i hofteprotese

Hvert år får vel 14 000 nordmenn en hofteprotese på grunn av et slitt eller ødelagt hofteledd, eller på grunn av hoftebrudd. Opptil to prosent av de som får innsatt en hofteprotese rammes av infeksjon etter proteseoperasjonen. De mest utsatte er de med svekket immunforsvar, eldre personer med mange tilleggssykdommer, og de med stor under- eller overvekt. De som har vært operert flere ganger i leddet tidligere, enten med protese eller med annen kirurgi etter eksempelvis brudd eller skade, har også en høyere risiko for infeksjon.

Årsaker

Bakteriene kommer til proteseleddet som oftest i tilknytning til selve proteseoperasjonen, men kan også bli spredt til protesen via blodbanen fra en infeksjon et annet sted på kroppen, selv mange år etter at protesen ble satt inn, for eksempel fra et leggsår eller en urinveisinfeksjon.

Utfordringen med proteseinfeksjoner er at bakterier har en forkjærlighet for fremmedlegemer som protesemetall. De danner en såkalt biofilm på protesen, hvor bakteriene blir beskyttet mot både pasientens eget immunforsvar og mot antibiotikabehandling. Det er derfor som oftest nødvendig med en ny operasjon hvor vi renser opp for å fjerne mest mulig bakterier etterfulgt av en periode på 6–12 uker med antibiotikabehandling, både intravenøst og tabletter.

Dersom det oppstår en infeksjon i tilknytning til proteseoperasjonen, blir operasjonssåret ofte rødt, varmt og mer smertefullt. Det kan også komme væske og puss fra såret. Disse akutte infeksjonene oppstår som regel i løpet av de første 4 ukene etter proteseoperasjonen.

Infeksjoner som oppstår senere på grunn av bakterier som spres til hofteprotesen via blodbanen, kan også oppstå plutselig med smerter i hofteleddet, sykdomsfølelse og feber.

Noen lavgradige infeksjoner gir imidlertid få symptomer og manglende utslag på blodprøver, og har noen ganger ikke andre symptomer enn smerter. Dette er mer vanlig litt lenger ut i forløpet, eksempelvis 2-3 år etter at protesen ble satt inn.  
 

illustrasjon av hofteprotese

Illustrasjon av hofteprotese

Henvising og vurdering

Ved en akutt proteseinfeksjon er det viktig å sikre seg gode og mange nok vevsprøver, for å finne bakterien som forårsaker infeksjonen, slik at vi kan gi rett antibiotika. Antibiotikabehandling forut for prøvetaking kan påvirke resultatet av bakterieprøvene og kan føre til at vi ikke klarer å identifisere den aktuelle bakterien. Fastlegen kan gjerne ta kontakt med oss ved spørsmål rundt dette.

Dersom det er snakk om en lavgradig kronisk infeksjon, er det ofte vedvarende smertefull protese som er problemet. Det er da vanlig med henvisning for utredning fra fastlege, med mindre du er i et oppfølgingsopplegg fra den avdelingen hvor du er operert.

foto av infeksjonsområdet
Bildet viser infeksjonsområdet.

Før

En akutt postoperativ proteseinfeksjon er ofte enkel å diagnostisere ved klinisk undersøkelse og blodprøver. Av og til tar vi også en leddpunksjon (prøve av leddvæsken) for å se etter bakterier.

En lavgradig infeksjon er ofte vanskeligere å diagnostisere. Det er det sammensatte bildet av kliniske funn, sykehistorie, blodprøver, røntgenundersøkelse og leddpunksjon som brukes for å stille diagnosen.

Under

Ved en akutt proteseinfeksjon er det avgjørende at du kommer raskt til behandling. Behandlingen er en ny operasjon med grundig kirurgisk opprensning i leddet, men uten å ta ut protesen, om det lar seg gjøre.

Deretter behandles du med antibiotika rettet mot den aktuelle bakterien i 6–12 uker. Forskning har vist at denne behandlingen fjerner infeksjonen i 70–85 prosent av tilfellene.

Men, behandlingsresultatet avhenger også av type bakterie, din immunstatus, alder og tilleggssykdommer, og for enkelte vil dette dessverre medføre dårligere utsikter til å bli infeksjonsfri.

Etter

Heldigvis kan en proteseinfeksjon, hos mange, behandles med protesen i behold og med fortsatt godt resultat med tanke på smerter og funksjon. Men, selv med protesen i behold, kan reoperasjonen føre til svekket muskulatur og halting, og langvarig antibiotikabehandling kan gi plager og bivirkninger.

De som må fjerne protesen, opplever ofte et behandlingsforløp som strekker seg over mange måneder og det er forbundet med smerter, gangproblemer og usikkerhet. Det er ikke uvanlig å oppleve dette som svært belastende og tungt både fysisk og psykisk. Det er heller ikke uvanlig at du får et sluttresultat som ikke samsvarer med det du hadde håpet på.

Hos noen er det ikke tilrådelig å sette inn en ny protese, og mange av disse vil bli avhengig av rullestol.

Etter behandling av en proteseinfeksjon, er det vanlig med poliklinisk oppfølging ved sykehuset for å se på behandlingsrespons og for vurdering av når antibiotikabehandlingen kan avsluttes.

Dersom du bruker et antibiotikum som kan gi bivirkninger og hvor blodverdier må overvåkes under behandlingen, kan dette skje hos fastlege.

Opptrening etter operasjon kan skje med oppfølging av fysioterapeut.

Det er vanlig å følge deg som er behandlet for proteseinfeksjon en tid, på grunn av fare for oppblussing av infeksjonen. Risikoen for oppbluss er størst de første månedene etter behandling, og etter 2 år er du med stor sannsynlighet infeksjonsfri.

Du blir fulgt opp så lenge det er behov for det.

Kontakt

  • Kontakt Ortopedisk klinikk

    Oppmøtested

    Vi utfører behandlinger flere steder. Se innkallingsbrevet ditt for oppmøtested.

    Oversiktsbilde av Ahus Nordbyhagen

    Hovedbygg

    Sykehusveien 25

    1478 Lørenskog

    Transport

    Buss

    Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

    Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

    Taxi

    Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

    Mer om parkering

    Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

    Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

    Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

    Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

    Hva betyr dette for deg som er pasient?

    Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

    Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

    Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

    Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

    pasientreiser.no

    Praktisk informasjon

    På apoteket får du kjøpt det du trenger under og etter sykehusoppholdet. Anbefalte produkter fra sykehusets helsepersonell gjenspeiler derfor vårt vareutvalg.

    Hos oss møter du autorisert helsepersonell med spesialkompetanse om medisiner. Vi kan også gi råd og veiledning om din medisinbruk.

    Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata. Apoteket ligger på høyre hånd før du kommer til kiosken.

    Åpningstider og kontaktfinformasjon (sykehusapotekene.no)

    Besøk er viktig for innliggende pasienter, og vi skal så godt vi kan tilrettelegge for besøk. Ahus har generelle besøkstider, men merk at det kan være andre tider som gjelder ved avdelingen du skal besøke.

    Finn avdelingen du skal besøke via lenken under og se på avdelingsiden hvilke besøkstider som er gjeldende. Dersom det ikke er oppgitt besøkstid på avdelingssiden er det den generelle besøkstiden som gjelder.

     

    Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling, gjøres det midt i Glassgata, skiltet "Prøvetaking".

    Les mer om blodprøvetaking

    Blomster er hyggelig både å få og å gi bort, men tenk på hvilke blomster du velger. Noen blomster kan dessverre gi ubehag for pasienter, men utvalget er stort blant blomster du kan ha med.

    På disse avdelingene tillates ikke blomster

    • S202 - Gastrokirurgisk- og medisinsk sengeområde
    • S203 - Nevrologisk sengeområde og Øre-nese-hals sengeområde​
    • S204 - Kar/Thorax sengeområde
    • S302 - Infeksjonsmedisinsk sengeområde
    • S403 - Kardiologisk sengeområde
    • Ortopedisk sengeområde
    • Geriatrisk sengeområde
    • Hjerteovervåkningen
    • Akuttområde Akutt 24
    • Avdeling for lungemedisin - tillatt på enerom
    • Barselseksjonen - Ikke sterktluktende blomster (for eksempel)
    • Barne- og ungdomsklinikken
    • Intensiv og intermediær seksjon

    Frisøren finner du på høyre hånd midt i Glassgata mellom behandlingsbygg 2 og behandlingsbygg 3. I tillegg til vanlige frisøroppgaver tilbyr frisøren parykktilpasning.

    Åpningstider:
    Mandag - fredag kl. 09.00-18.00
    Fredag kl. 10.00-16.00

    Telefon:
    67 90 23 33

    Glassgata deler hovedbygget i to, med behandlingsbyggene på høyre hånd og sengeområdene på venstre.

    Her finnes en rekke servicetilbud som apotek, kiosk og frisør.

    Helsetorget ligger sentralt i Glassgata. Her finner du informasjon rettet mot pasienter og pårørende, og gratis tilgang til PC-er. Hele sykehuset har gratis trådløst gjestenett.

    ​Gjennom hele hovedbygget går Glassgata. På høyre hånd finner du behandlingsbyggene. Inngangene kalles B1,B2,B3 og B4. På venstre hånd er sengebyggene. Inngangene kalles S1,S2,S3 og S4. I enden av Glassgata ligger Barne- og ungdomsklinikken (BUK).

    Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

    Hovedbygget på Nordbyhagen i Lørenskog ligger 15 km øst for Oslo og 40 km sør for Gardermoen. I tillegg har Akershus universitetssykehus virksomhet i Nordre Follo, Kongsvinger og ved ulike behandlingssteder for psykisk helsevern og rusbehandling.

    Se kart over Nordbyhagen

    ​Midt i Glassgata ligger Narvesen som har bredt utvalg av lesestoff, mat og drikke.

    Mer informasjon om åpningstider finner du på lenken under: narvesen.no/finn-butikk

    ​På hverdager er det legevisitt mellom kl 10.00-11.30.

    På kveldstid og i helger er det visitt til nye pasienter,

    Ønsker du som pårørende samtale med lege, avtales dette på forhånd.

    I Lyspunktet kafé kan du velge blant et godt utvalg av både varm og kald mat, salatbuffet, desserter og kaker. Kafeen er åpen for alle. Du kan også ta med din egen matpakke og hygge deg i vårt fine lokale. I kafeen kan du betale med kort, ko​ntant eller Vipps.

    Mer informasjon og åpningstider​

    Pasienter og pårørende skal få informasjon, utvidet innsikt i egen situasjon og tilegne seg kunnskaper for å bedre mestre sin livssituasjon gjennom kurs.

    Skal du delta på kurs finner du mer informasjon om påmelding, oppmøte og kontaktinformasjon på siden under, eller i brevet du har fått av avdelingen. 

    Pasient- og pårørendeopplæring (PPO)

    På sengeområdet serveres det 4 måltider om dagen. Frokosten består av brød, pålegg og kokt egg. Du kan velge mellom 2 retter til middag som er produsert i et topp moderne kjøkken.
    Vi serverer hjemmelaget suppe til ettermiddagsmåltid. 

    Har du behov for mat utenom måltidene har vi tilgjengelig mat i buffèen 24 timer i døgnet. 

    Har du spesielle behov som spesialkost eller allergi?
    Gi beskjed til din kontakt i sengeområdet.

    For pårørende har vi Lyspunktet kafè som er åpen fra 08.00-16.30 på hverdager. Ved ferier og helligdager har vi redusert åpningstid.​ Åpningstider uke 26-32: alle hverdager kl.08-15.30, stengt lørdag og søndag.

    Møtepunktet tilbyr samtale for pasienter og pårørende som ønsker det. Det bemannes av representanter fra pasientorganisasjoner. Du finner det i Helsetorget.

    Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​

    Pasientvertene hjelper alle som har behov når de kommer inn hovedinngangen ved Ahus Nordbyhagen og Ahus Kongsvinger. De arbeider frivillig på sykehuset mellom kl. 09.00-14.00. De forklarer vei til bestemmelsessted eller følger pasienter og pårørende dit de skal. De kan også hjelpe til med rullestol ved behov.

    Sykehuskirke og livssynsrom ligger på høyre side i Glassgata, etter B3. Sykehusprest og andre samtalepartnere fra ulike tros- og livssynssamfunn kan kontaktes på telefon 911 95 977.

    Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

    Ved Ahus Nordbyhagen har vi en betjent ventesone hvor pasienter og pårørende kan vente på transport og få hjelp ved spørsmål om reise.

    Åpningstid:
    Hverdager kl. 11-15
    Telefon: 67 96 81 20

    Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata, hvor Ventesonen ligger på høyre hånd før du kommer til apoteket.


  • Kontakt Infeksjonssykdommer

    Oppmøtested

    Sengebygg 3, 2. etasje (S302).
    Sengebygg 4, 2. etasje (S402).

    Inngang 1.

    Oversiktskart Nordbyhagen (PDF)

    Oversiktsbilde av Ahus Nordbyhagen

    Hovedbygg

    Sykehusveien 25

    1478 Lørenskog

    Transport

    Buss

    Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

    Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

    Taxi

    Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

    Mer om parkering

    Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

    Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

    Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

    Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

    Hva betyr dette for deg som er pasient?

    Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

    Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

    Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

    Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

    pasientreiser.no

    Praktisk informasjon

    På apoteket får du kjøpt det du trenger under og etter sykehusoppholdet. Anbefalte produkter fra sykehusets helsepersonell gjenspeiler derfor vårt vareutvalg.

    Hos oss møter du autorisert helsepersonell med spesialkompetanse om medisiner. Vi kan også gi råd og veiledning om din medisinbruk.

    Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata. Apoteket ligger på høyre hånd før du kommer til kiosken.

    Åpningstider og kontaktfinformasjon (sykehusapotekene.no)

    Besøk er viktig for innliggende pasienter, og vi skal så godt vi kan tilrettelegge for besøk. Ahus har generelle besøkstider, men merk at det kan være andre tider som gjelder ved avdelingen du skal besøke.

    Finn avdelingen du skal besøke via lenken under og se på avdelingsiden hvilke besøkstider som er gjeldende. Dersom det ikke er oppgitt besøkstid på avdelingssiden er det den generelle besøkstiden som gjelder.

     

    Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling, gjøres det midt i Glassgata, skiltet "Prøvetaking".

    Les mer om blodprøvetaking

    Blomster er hyggelig både å få og å gi bort, men tenk på hvilke blomster du velger. Noen blomster kan dessverre gi ubehag for pasienter, men utvalget er stort blant blomster du kan ha med.

    På disse avdelingene tillates ikke blomster

    • S202 - Gastrokirurgisk- og medisinsk sengeområde
    • S203 - Nevrologisk sengeområde og Øre-nese-hals sengeområde​
    • S204 - Kar/Thorax sengeområde
    • S302 - Infeksjonsmedisinsk sengeområde
    • S403 - Kardiologisk sengeområde
    • Ortopedisk sengeområde
    • Geriatrisk sengeområde
    • Hjerteovervåkningen
    • Akuttområde Akutt 24
    • Avdeling for lungemedisin - tillatt på enerom
    • Barselseksjonen - Ikke sterktluktende blomster (for eksempel)
    • Barne- og ungdomsklinikken
    • Intensiv og intermediær seksjon

    Frisøren finner du på høyre hånd midt i Glassgata mellom behandlingsbygg 2 og behandlingsbygg 3. I tillegg til vanlige frisøroppgaver tilbyr frisøren parykktilpasning.

    Åpningstider:
    Mandag - fredag kl. 09.00-18.00
    Fredag kl. 10.00-16.00

    Telefon:
    67 90 23 33

    Glassgata deler hovedbygget i to, med behandlingsbyggene på høyre hånd og sengeområdene på venstre.

    Her finnes en rekke servicetilbud som apotek, kiosk og frisør.

    Helsetorget ligger sentralt i Glassgata. Her finner du informasjon rettet mot pasienter og pårørende, og gratis tilgang til PC-er. Hele sykehuset har gratis trådløst gjestenett.

    ​Gjennom hele hovedbygget går Glassgata. På høyre hånd finner du behandlingsbyggene. Inngangene kalles B1,B2,B3 og B4. På venstre hånd er sengebyggene. Inngangene kalles S1,S2,S3 og S4. I enden av Glassgata ligger Barne- og ungdomsklinikken (BUK).

    Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

    Hovedbygget på Nordbyhagen i Lørenskog ligger 15 km øst for Oslo og 40 km sør for Gardermoen. I tillegg har Akershus universitetssykehus virksomhet i Nordre Follo, Kongsvinger og ved ulike behandlingssteder for psykisk helsevern og rusbehandling.

    Se kart over Nordbyhagen

    ​Midt i Glassgata ligger Narvesen som har bredt utvalg av lesestoff, mat og drikke.

    Mer informasjon om åpningstider finner du på lenken under: narvesen.no/finn-butikk

    ​På hverdager er det legevisitt mellom kl 10.00-11.30.

    På kveldstid og i helger er det visitt til nye pasienter,

    Ønsker du som pårørende samtale med lege, avtales dette på forhånd.

    I Lyspunktet kafé kan du velge blant et godt utvalg av både varm og kald mat, salatbuffet, desserter og kaker. Kafeen er åpen for alle. Du kan også ta med din egen matpakke og hygge deg i vårt fine lokale. I kafeen kan du betale med kort, ko​ntant eller Vipps.

    Mer informasjon og åpningstider​

    Pasienter og pårørende skal få informasjon, utvidet innsikt i egen situasjon og tilegne seg kunnskaper for å bedre mestre sin livssituasjon gjennom kurs.

    Skal du delta på kurs finner du mer informasjon om påmelding, oppmøte og kontaktinformasjon på siden under, eller i brevet du har fått av avdelingen. 

    Pasient- og pårørendeopplæring (PPO)

    På sengeområdet serveres det 4 måltider om dagen. Frokosten består av brød, pålegg og kokt egg. Du kan velge mellom 2 retter til middag som er produsert i et topp moderne kjøkken.
    Vi serverer hjemmelaget suppe til ettermiddagsmåltid. 

    Har du behov for mat utenom måltidene har vi tilgjengelig mat i buffèen 24 timer i døgnet. 

    Har du spesielle behov som spesialkost eller allergi?
    Gi beskjed til din kontakt i sengeområdet.

    For pårørende har vi Lyspunktet kafè som er åpen fra 08.00-16.30 på hverdager. Ved ferier og helligdager har vi redusert åpningstid.​ Åpningstider uke 26-32: alle hverdager kl.08-15.30, stengt lørdag og søndag.

    Møtepunktet tilbyr samtale for pasienter og pårørende som ønsker det. Det bemannes av representanter fra pasientorganisasjoner. Du finner det i Helsetorget.

    Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​

    Pasientvertene hjelper alle som har behov når de kommer inn hovedinngangen ved Ahus Nordbyhagen og Ahus Kongsvinger. De arbeider frivillig på sykehuset mellom kl. 09.00-14.00. De forklarer vei til bestemmelsessted eller følger pasienter og pårørende dit de skal. De kan også hjelpe til med rullestol ved behov.

    Sykehuskirke og livssynsrom ligger på høyre side i Glassgata, etter B3. Sykehusprest og andre samtalepartnere fra ulike tros- og livssynssamfunn kan kontaktes på telefon 911 95 977.

    Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

    Ved Ahus Nordbyhagen har vi en betjent ventesone hvor pasienter og pårørende kan vente på transport og få hjelp ved spørsmål om reise.

    Åpningstid:
    Hverdager kl. 11-15
    Telefon: 67 96 81 20

    Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata, hvor Ventesonen ligger på høyre hånd før du kommer til apoteket.