Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Seteplastikk

Hensikten med inngrepet er å fjerne hud- og fettoverskudd  samt å stramme opp løs hud etter for eksempel stort vekttap. Seteplastikk gjelder overskuddshud på rygg, flanker, sete og utsiden av lårene.

Du kan forvente følgende resultater av behandlingen:

  • mindre hudoverskudd rundt rygg, setet og utsiden av lårene
  • mindre eksem og sopptendens under magefolden
  • intimhygiene blir enklere å utføre
  • bedret kroppsholdning
  • bedring i ryggplager

Du kan ikke forvente vektreduksjon av større betydning etter dette inngrepet.

Henvisningen fra fastlegen bør inneholder følgende:

  • pasientens nåværende høyde og vekt
  • vekttap (i kg), med både utgangs- og nåværende kroppsvekt samt hvor lang tid vekttapet har tatt
  • pasientens nåværende røykestatus


Følgende kriterier gjelder:

  • Nedgang i kroppsvekt på > 25% av utgangsvekt, og nåværende BMI < 30 for postbariatriske pasienter, og <27 for øvrige pasienter
  • Stabil kroppsvekt i minst 6 måneder og vurdering tidligst 2 år etter fedmekirurgi eller oppstart av tiltak mot vektreduksjon
  • Ikke røyk/snus
  • ASA gruppe I og II


Optimalisert ernæringstilstand, vurdert fra følgende prøver:

  • Hematologi: Hemoglobin, trombocytter og leukocytter.
  • Nyrer/Elektrolytter: Kreatinin, Natrium, Kalium og Calcium
  • Lever: INR, Albumun, ALAT, ASAT, LD og CRP
  • Annet: Glucose, og HbA1c

Før

Blodfortynnende medikamenter

Dersom du bruker blodfortynnende medikamenter er det viktig at vi vurderer behovet for å justere eller endre bruken av disse medikamentene i god tid før inngrepet. Har du ikke fått beskjed om dette ved innkalling til operasjon ber vi deg ta kontakt med oss.

Anbefaling  om bruk av tøy etter inngrepet 

I innkallingen til operasjon får du beskjed om hva slags tøy som er anbefalt å bruke etter inngrepet, og hvor du eventuelt kan få kjøpt dette.

Kjøp anbefalt kompresjonstøy. Kompresjonstøy skal ikke kjøpes brukt på grunn av hygienemessige årsaker og reduserte kompresjonsegenskaper. Du bør ha to sett kompresjonstøy. Du betaler selv for kompresjonstøyet.

Dusj

Vi anbefaler at du dusjer og vasker deg med uparfymert såpe, som Hibiscrub (fåes kjøpt på apotek) morgenen før inngrepet.

Faste

Før operasjonen må du faste. Det betyr at du ikke kan spise, drikke, eller tygge tyggegummi/drops. Magesekken må være tom for at ikke mat eller væske skal komme over i lungene under narkosen. Det er viktig at du følger instruksjonene om hvordan du skal komme godt forberedt til sykehuset. Dersom du ikke følger regler om faste kan du risikere at vi må utsette operasjonen.
 
Du skal ikke spise fast føde eller drikke melk i 6 timer før operasjonen. Du kan gjerne drikke klare væsker (vann, saft, juice uten fruktkjøtt, brus, te, kaffe uten melk/fløte) inntil 2 timer før planlagt operasjon. Unngå tyggegummi og sukkertøy i 2 timer før operasjonen. Inntil 1 time før operasjonen kan du svelge medisiner med et glass vann (maks 150 ml).
 
Ved spesielle inngrep kan det være andre rutiner som gjelder. Dette blir du orientert om på sykehuset før operasjonen.

Planlegg hjemreise

Du vil ikke kunne kjøre bil selv og trenger transport hjem fra sykehuset.

Under

Inngrepet utføres i narkose og du ligger i mageleie.

Som regel fettsuges operasjonsområdet.

Deretter lager vi et snitt på tvers av nedre del av ryggen og løsner fett med hud fra muskellaget. Hud/fettvev trekkes opp og overskuddsvev fjernes. 

I enkelte tilfeller blir det lagt inn dren for drenering av sårvæske. Sårkantene blir deretter sydd mot hverandre i flere lag. 

Operasjonstiden er 2-3 timer.

Etter

Etter operasjonen skal du observeres på oppvåkningsavdelingen. Du får smertestillende etter behov og får på deg medbrakt kompresjonstøy.

Vi vil hjelpe deg med å komme i gang med fysisk aktivitet. Unngå å sitte fremoverbøyd for å unngå strekk i såret bak på ryggen. Ikke sitt med rak rygg de første tre ukene etter inngrepet.

Normalt kan du reise hjem samme dag eller dagen etter operasjonen. 

Før utskriving vil du få informasjon om

  • sårkontroll hos fastlegen en uke etter operasjonen
  • hvor lenge du skal bruke sårtape på arret
  • hvor lenge du skal bruke kompresjonstøyet
  • hvilke restriksjoner som gjelder for fysisk anstrengelse i tiden etter operasjonen.

Sykemelding

Vanligvis skriver vi sykemelding for 3-4 uker. Kontakt fastlegen din ved behov for forlengelse.

Vær oppmerksom

Potensielle komplikasjoner

  • narkoseproblemer
  • blødning, sårinfeksjon, sårruptur og forlenget helingsprosess
  • brede arr
  • asymmetri
  • ufullstendig korreksjon
  • tilbakekomst av hudfold
  • væskeansamling
  • nerveskade med nedsatt lokal følelsesfunksjon
  • blodpropp
  • blodoverføringsbehov

Dersom du får feber og/eller smerter og hevelse eller sekresjon i operasjonsområdet, bør du kontakte fastlege eller legevakt.

Kontakt

Hovedbygg Plastikkirurgisk poliklinikk

Kontakt Plastikkirurgisk poliklinikk

Oppmøtested

Behandlingsbygg 1, 1. etasje (S101).

Inngang 1.

Oversiktskart Nordbyhagen (PDF)

Oversiktsbilde av Ahus Nordbyhagen

Hovedbygg

Sykehusveien 25

1478 Lørenskog

Transport

Buss

Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

Taxi

Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

Mer om parkering

Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

Hva betyr dette for deg som er pasient?

Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

pasientreiser.no

Praktisk informasjon

På apoteket får du kjøpt det du trenger under og etter sykehusoppholdet. Anbefalte produkter fra sykehusets helsepersonell gjenspeiler derfor vårt vareutvalg.

Hos oss møter du autorisert helsepersonell med spesialkompetanse om medisiner. Vi kan også gi råd og veiledning om din medisinbruk.

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata. Apoteket ligger på høyre hånd før du kommer til kiosken.

Åpningstider og kontaktfinformasjon (sykehusapotekene.no)

Besøk er viktig for innliggende pasienter, og vi skal så godt vi kan tilrettelegge for besøk. Ahus har generelle besøkstider, men merk at det kan være andre tider som gjelder ved avdelingen du skal besøke.

Finn avdelingen du skal besøke via lenken under og se på avdelingsiden hvilke besøkstider som er gjeldende. Dersom det ikke er oppgitt besøkstid på avdelingssiden er det den generelle besøkstiden som gjelder.

 

Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling, gjøres det midt i Glassgata, skiltet "Prøvetaking".

Les mer om blodprøvetaking

Blomster er hyggelig både å få og å gi bort, men tenk på hvilke blomster du velger. Noen blomster kan dessverre gi ubehag for pasienter, men utvalget er stort blant blomster du kan ha med.

På disse avdelingene tillates ikke blomster

  • S202 - Gastrokirurgisk- og medisinsk sengeområde
  • S203 - Nevrologisk sengeområde og Øre-nese-hals sengeområde​
  • S204 - Kar/Thorax sengeområde
  • S302 - Infeksjonsmedisinsk sengeområde
  • S403 - Kardiologisk sengeområde
  • Ortopedisk sengeområde
  • Geriatrisk sengeområde
  • Hjerteovervåkningen
  • Akuttområde Akutt 24
  • Avdeling for lungemedisin - tillatt på enerom
  • Barselseksjonen - Ikke sterktluktende blomster (for eksempel)
  • Barne- og ungdomsklinikken
  • Intensiv og intermediær seksjon

Frisøren finner du på høyre hånd midt i Glassgata mellom behandlingsbygg 2 og behandlingsbygg 3. I tillegg til vanlige frisøroppgaver tilbyr frisøren parykktilpasning.

Åpningstider:
Mandag - fredag kl. 09.00-18.00
Fredag kl. 10.00-16.00

Telefon:
67 90 23 33

Glassgata deler hovedbygget i to, med behandlingsbyggene på høyre hånd og sengeområdene på venstre.

Her finnes en rekke servicetilbud som apotek, kiosk og frisør.

Helsetorget ligger sentralt i Glassgata. Her finner du informasjon rettet mot pasienter og pårørende, og gratis tilgang til PC-er. Hele sykehuset har gratis trådløst gjestenett.

​Gjennom hele hovedbygget går Glassgata. På høyre hånd finner du behandlingsbyggene. Inngangene kalles B1,B2,B3 og B4. På venstre hånd er sengebyggene. Inngangene kalles S1,S2,S3 og S4. I enden av Glassgata ligger Barne- og ungdomsklinikken (BUK).

Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

Hovedbygget på Nordbyhagen i Lørenskog ligger 15 km øst for Oslo og 40 km sør for Gardermoen. I tillegg har Akershus universitetssykehus virksomhet i Nordre Follo, Kongsvinger og ved ulike behandlingssteder for psykisk helsevern og rusbehandling.

Se kart over Nordbyhagen

​Midt i Glassgata ligger Narvesen som har bredt utvalg av lesestoff, mat og drikke.

Mer informasjon om åpningstider finner du på lenken under: narvesen.no/finn-butikk

​På hverdager er det legevisitt mellom kl 10.00-11.30.

På kveldstid og i helger er det visitt til nye pasienter,

Ønsker du som pårørende samtale med lege, avtales dette på forhånd.

I Lyspunktet kafé kan du velge blant et godt utvalg av både varm og kald mat, salatbuffet, desserter og kaker. Kafeen er åpen for alle. Du kan også ta med din egen matpakke og hygge deg i vårt fine lokale. I kafeen kan du betale med kort, ko​ntant eller Vipps.

Mer informasjon og åpningstider​

Pasienter og pårørende skal få informasjon, utvidet innsikt i egen situasjon og tilegne seg kunnskaper for å bedre mestre sin livssituasjon gjennom kurs.

Skal du delta på kurs finner du mer informasjon om påmelding, oppmøte og kontaktinformasjon på siden under, eller i brevet du har fått av avdelingen. 

Pasient- og pårørendeopplæring (PPO)

På sengeområdet serveres det 4 måltider om dagen. Frokosten består av brød, pålegg og kokt egg. Du kan velge mellom 2 retter til middag som er produsert i et topp moderne kjøkken.
Vi serverer hjemmelaget suppe til ettermiddagsmåltid. 

Har du behov for mat utenom måltidene har vi tilgjengelig mat i buffèen 24 timer i døgnet. 

Har du spesielle behov som spesialkost eller allergi?
Gi beskjed til din kontakt i sengeområdet.

For pårørende har vi Lyspunktet kafè som er åpen fra 08.00-16.30 på hverdager. Ved ferier og helligdager har vi redusert åpningstid.​ Åpningstider uke 26-32: alle hverdager kl.08-15.30, stengt lørdag og søndag.

Møtepunktet tilbyr samtale for pasienter og pårørende som ønsker det. Det bemannes av representanter fra pasientorganisasjoner. Du finner det i Helsetorget.

Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​

Pasientvertene hjelper alle som har behov når de kommer inn hovedinngangen ved Ahus Nordbyhagen og Ahus Kongsvinger. De arbeider frivillig på sykehuset mellom kl. 09.00-14.00. De forklarer vei til bestemmelsessted eller følger pasienter og pårørende dit de skal. De kan også hjelpe til med rullestol ved behov.

Sykehuskirke og livssynsrom ligger på høyre side i Glassgata, etter B3. Sykehusprest og andre samtalepartnere fra ulike tros- og livssynssamfunn kan kontaktes på telefon 911 95 977.

Du skal få informasjon om din helse, sykdom og behandling på et språk du forstår. Har du vanskelig for å forstå og snakke norsk, har du rett til tolk på det språket du ønsker. Tolk er gratis for deg som pasient i helsetjenesten. 

Ved behov kan avdelingen bestille en kvalifisert tolk, ta kontakt med sykepleier på avdelingen for å melde behovet. Andre familiemedlemmer og barn kan ikke benyttes som tolk. 

Tolk i helsetjenesten – rett til informasjon på ditt språk (helsenorge.no)

Ved Ahus Nordbyhagen har vi en betjent ventesone hvor pasienter og pårørende kan vente på transport og få hjelp ved spørsmål om reise.

Åpningstid:
Hverdager kl. 11-15
Telefon: 67 96 81 20

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata, hvor Ventesonen ligger på høyre hånd før du kommer til apoteket.