Ufrivillig barnløshet - infertilitet, Nordbyhagen

Ufrivillig barnløshet (infertilitet) er noe som rammer hvert syvende par. Vi definerer infertilitet som samliv uten prevensjon i ett år uten å oppnå graviditet. Årsakene kan være mange og er ofte kombinerte. Det finnes ulike behandlingsalternativ, blant annet assistert befruktning.

Mange kan ha problemer med å bli gravide. Har du og partneren din forsøkt å få barn i minst et år uten å lykkes, kan dere kontakte fastlege for utredning. Det finnes behandlinger som kan hjelpe.

Les mer på helsenorge.no

Henvisning og vurdering

Henvisning fra fastlege eller gynekolog vurderes av spesialist etter at den er mottatt ved fertilitetsklinikken privat eller på sykehuset. Dersom dere er fullstendig utredet hos gynekolog og all nødvendig informasjon er mottatt, kan dere tilbys behandling direkte.

Hvis det mangler opplysninger om mannen eller kvinnen, blir disse innhentet. Dere tilskrives med rekvisisjoner for blodprøvetaking, blant annet HIV og Hepatitt-status og hormonprøver som må tas på 2.- 4. menstruasjonsdag. Mannen får henvisning for å levere sædprøve. Når alle prøver er besvart får dere time til utredning innen 120 dager.

Utredning

Utredningstimen kan vare inntil 60 minutter, og både mann og kvinne må møte. Opplysninger som kommer frem i henvisningsbrev, blodprøve- og sædprøvesvar blir vurdert og diskutert. Ultralyd av eggstokker og hormonsvar bestemmer stimuleringsregimet som blir valgt hos deg. Enkelte ganger undersøkes mannens testikler også med ultralyd.

Ved mistanke om at ikke oppnådd graviditet skyldes tilstander som krever operasjon henvises dere videre til inngrep på sykehuset. Ved manglende sædceller hos mannen henvises han til testisbiopsi (TESA) for å se om det finnes sædceller i testikkelen.

Utredningen resulterer ofte i direkte inntak til assistert befruktning. Legen bestemmer hvilken hormonstimulering og behandlingsform dere skal ha.

I noen tilfeller er ytterligere utredning , operasjon eller livsstilsendring (for eksempel korreksjon av vekt og røykeslutt) nødvendig før assistert befruktning kan tilbys.

Behandling

Når behandlingen er planlagt, ringer du for å si i fra om menstruasjon. Du blir da satt opp til behandling ut ifra menstruasjonsdato. Stimuleringen består av hormoner som stimulerer eggstokkene til å modne flere egg. Hormonsprøytene setter du vanligvis på deg selv. Du får opplæring til sprøytesettingen ved Fertilitetsseksjonen. Enkelte stimuleringsregimer krever også bruk av nesespray for å nedregulere dine egne hormoner først.

Etter endt stimuleringstid kommer du på avtalt dato til en ultralydundersøkelse. Legen vurderer om eggposene er «modne». Deretter setter du en eggløsningssprøyte 36 timer før selve egguthentingen skjer.

Den aktuelle dagen møter dere på Fertilitetsseksjonen, og mannen leverer sædprøve. Du får bedøvelse og eggene hentes ut ved hjelp av ultralyd og en tynn nål. Lege, bioingeniør og sykepleier er involvert i denne prosessen.

Etter at laboratoriet har mottatt eggene og sædcellene, skjer befruktningen med den metoden som er bestemt.

Tilbakesetting av ett befruktet egg gjøres på dag 2, 3 eller 5 etter egguthenting. Hvis det finnes flere befruktede egg med god kvalitet, fryses de på dag 2 eller 5.

Oppfølging

Du starter med et progesteronpreparat som settes i skjeden samme dag som egguthentingen. Dette preparatet fungerer som en hormonell støtte til livmorslimhinnen i 14 dager etter at det befruktede egget er satt inn. 

I tiden etter innsetting av befruktet egg kan du leve helt normalt, men unngå alkohol. 

14 dager etter innsetting tas en graviditetstest. Resultatet av testen ringes inn til vår vakttelefon, og videre oppfølging avtales med sykepleier.

Er du gravid blir du henvist til en tidlig ultralyd i uke 7. Dette gjøres enten på ditt lokale sykehus, hos gynekolog eller på Fertilitetsseksjonen. Etter dette følges graviditeten opp som et normalt svangerskap hos fastlege/jordmor.

Er du ikke gravid, men har flere befruktede egg nedfryst, blir du satt opp til et fryseforsøk i en senere syklus.

Kontakt

Ahus Nordbyhagen Gynekologisk poliklinikk

Kontakt Gynekologisk poliklinikk

Oppmøtested

Sengebygg 3, 1. etasje (S301).

Inngang 1.

Oversiktskart Nordbyhagen (PDF)

Oversiktsbildet Sykehuset på Nordbyhagen

Ahus Nordbyhagen

Transport

Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

Mer om parkering

Buss

Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

Taxi

Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

Hva betyr dette for deg som er pasient?

Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Refusjon for drosje kreves også med reiseregningsskjema.

Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, samt kontaktinformasjon til Pasientreiser for eventuelle spørsmål du har, på siden under. 

Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

pasientreiser.no

Praktisk informasjon

Glassgata deler hovedbygget i to, med behandlingsbyggene på høyre hånd og sengeområdene på venstre.

Her finnes en rekke servicetilbud som apotek, kiosk og frisør.

I Lyspunktet kafé kan du velge blant et godt utvalg av både varm og kald mat, salatbuffet, desserter og kaker. Kafeen er åpen for alle. Du kan også ta med din egen matpakke og hygge deg i vårt fine lokale. I kafeen kan du betale med kort, ko​ntant eller Vipps.

Mer informasjon og åpningstider​

Vi anbefaler deg om å ta med minst mulig verdisaker og personlige eiendeler. Du er selv ansvarlig for tingene dine, men sykehuset skal legge til rette for sikker oppbevaring av mindre verdisaker (lommebok, kontanter, smykker og nøkler), som er nødvendig for deg å ha med på sykehuset.

Noen avdelinger har låsbare skap hvor du kan oppbevare mindre verdisaker. Ved andre avdelinger kan du levere verdisaker ved innleggelse, disse vil oppbevares et trygt sted og utleveres ved utskrivning. Større ting og personlige eiendeler (mobil, bøker, klær) må du oppbevare på avdelingen eller levere til pårørende.

Dersom du savner en eiendel eller verdisak skal du ta kontakt med avdelingen du var innlagt på. Sykehuset tar som hovedregel kun ansvar for verdisaker som er innlevert.​

​På hverdager er det legevisitt mellom kl 10.00-11.30.

På kveldstid og i helger er det visitt til nye pasienter,

Ønsker du som pårørende samtale med lege, avtales dette på forhånd.

Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

​Midt i Glassgata ligger Narvesen som har bredt utvalg av lesestoff, mat og drikke.

Mer informasjon om åpningstider finner du på lenken under: narvesen.no/finn-butikk

Sykehuskirke og livssynsrom ligger på høyre side i Glassgata, etter B3. Sykehusprest og andre samtalepartnere fra ulike tros- og livssynssamfunn kan kontaktes på telefon 911 95 977.

Pasientvertene hjelper alle som har behov når de kommer inn hovedinngangen ved Ahus Nordbyhagen og Ahus Kongsvinger. De arbeider frivillig på sykehuset mellom kl. 09.00-14.00. De forklarer vei til bestemmelsessted eller følger pasienter og pårørende dit de skal. De kan også hjelpe til med rullestol ved behov.

Frisøren finner du på høyre hånd midt i Glassgata mellom behandlingsbygg 2 og behandlingsbygg 3. I tillegg til vanlige frisøroppgaver tilbyr frisøren parykktilpasning.

Åpningstider:
Mandag - fredag kl. 09.00-18.00
Fredag kl. 10.00-16.00

Telefon:
67 90 23 33

Helsetorget ligger sentralt i Glassgata. Her finner du informasjon rettet mot pasienter og pårørende, og gratis tilgang til PC-er. Hele sykehuset har gratis trådløst gjestenett.

Pasienter og pårørende skal få informasjon, utvidet innsikt i egen situasjon og tilegne seg kunnskaper for å bedre mestre sin livssituasjon gjennom kurs.

Skal du delta på kurs finner du mer informasjon om påmelding, oppmøte og kontaktinformasjon på siden under, eller i brevet du har fått av avdelingen. 

Pasient- og pårørendeopplæring (PPO)

Ved Ahus Nordbyhagen har vi en betjent ventesone hvor pasienter og pårørende kan vente på transport og få hjelp ved spørsmål om reise.

Åpningstid:
Hverdager kl. 11-15
Telefon: 67 96 81 20

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata, hvor Ventesonen ligger på høyre hånd før du kommer til apoteket.


Hovedbygget på Nordbyhagen i Lørenskog ligger 15 km øst for Oslo og 40 km sør for Gardermoen. I tillegg har Akershus universitetssykehus virksomhet i Nordre Follo, Kongsvinger og ved ulike behandlingssteder for psykisk helsevern og rusbehandling.

Se kart over Nordbyhagen

Som helsepersonell er vi bundet av taushetsplikt. Det innebærer at vi ikke kan besvare alle spørsmål over telefonen selv til nærmeste pårørende. Du kan eventuelt ringe pasienten direkte.

På apoteket får du kjøpt det du trenger under og etter sykehusoppholdet. Anbefalte produkter fra sykehusets helsepersonell gjenspeiler derfor vårt vareutvalg.

Hos oss møter du autorisert helsepersonell med spesialkompetanse om medisiner. Vi kan også gi råd og veiledning om din medisinbruk.

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata. Apoteket ligger på høyre hånd før du kommer til kiosken.

Åpningstider og kontaktfinformasjon (sykehusapotekene.no)

Vis hensyn til andre pasienter og ansattes arbeid hvis du ønsker å ta bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er ved et av våre behandlingsteder. Det er ikke lov å offentliggjøre bilder av medpasienter og ansatte uten at de beviselig har gitt tillatelse til det. 

Unngå å forstyrre ansatte i deres krevende og viktige arbeid. Respekter ansatte som ikke ønsker å bli tatt bilde av.

Det er ikke ulovlig å gjøre opptak til privat bruk av samtaler du selv deltar i. Ønsker du å ta opp timen din er det ønskelig at du gir behandleren beskjed om det.

Les mer på temasiden foto, film- og lydopptak på Ahus

Ved behov for tolk må avdelingen kontaktes på forhånd. Tolk er gratis.

Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling, gjøres det midt i Glassgata, skiltet "Prøvetaking".

Les mer om blodprøvetaking

Møtepunktet tilbyr samtale for pasienter og pårørende som ønsker det. Det bemannes av representanter fra pasientorganisasjoner. Du finner det i Helsetorget.

​Ahus er en undervisningsinstitusjon der du kan møte studenter. Du kan reservere deg mot at studenter er til stede eller medvirker i behandlingen.

De ansatte som til enhver tid er på jobb ønsker å legge til rette for pasientene, men det vil ikke være mulig å reservere seg mot behandling fra lege, sykepleier eller annen helsearbeider bestemt av kjønn.

​Gjennom hele hovedbygget går Glassgata. På høyre hånd finner du behandlingsbyggene. Inngangene kalles B1,B2,B3 og B4. På venstre hånd er sengebyggene. Inngangene kalles S1,S2,S3 og S4. I enden av Glassgata ligger Barne- og ungdomsklinikken (BUK).

​​Som pasient har du rettigheter knyttet til personvern når det gjelder sykehusets lagring og bruk av helseopplysninger.

Les mer om personvern

Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. På Akershus universitetssykehus respekteres alle religioner og livssyn.

Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.

Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester.

Les mer

​Vis hensyn. Unngå bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr som kan forstyrre andre.  

Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​