Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Informasjon til pasient og pårørende

Gastro- og infeksjonsmedisinsk sengepost S302

Vi behandler pasienter med leversykdommer, blødninger og IBD (ulcerøs kolitt og Crohns sykdom), sepsis, lungebetennelse og diverse infeksjoner.

En person i en sykehusseng med en person i en sykehuskjole

Informasjon til pasienter

Dagene på avdelingen er lagt opp etter faste tidspunkter for rapport, legevisitt og måltider. For mer informasjon om behandlinger og lignende, besøk avdelingssidene via lenkene i den grønne boksen til høyre.

I forbindelse med innleggelsen får du beskjed dersom det blir planlagt noen undersøkelser. Endringer kan skje avhengig av pasientforløpet ditt.

Under ser du tidspunkter for vaktskifte og lunsj for de ansatte på sengeposten. I disse periodene avlegger vi rapport til nye som kommer på jobb, som betyr at vi bruker litt lenger tid før vi svarer eventuelle henvendelser.

  • Dagvaktene har rapport kl. 07.30 – 08.00
  • Kveldsvaktene har rapport kl. 15.00 – 15.30
  • Nattevaktene har rapport kl. 22.00 – 22.30
  • Lunsj kl. 11.30 – 12.30

Lege og sykepleier går rundt til den enkelte pasient mellom kl 10.00 og 13.00. Du får informasjon om videre behandling og eventuelt svar på undersøkelser og prøver. Benytt deg av anledning til å spørre om det du er usikker på eller lurer på.

Et tips: Skriv ned alle spørsmål du har på et ark, så slipper du å glemme det når legen er inne hos deg.

Helg

I helgene er det kun legevisitt til nye pasienter, og til pasienter med akutte problemstillinger. Vennligst gi beskjed hvis du forlater avdelingen av hensyn til eventuelle prøver og undersøkelser.

Du finner informasjon om klokkeslett, utvalg og meny på siden under. 

Mat og drikke serveres i buffetområdet, vi serverer mat på rommet om du ikke har mulighet til å hente selv.

Når du skal skrives ut prøver vi å få det til å skje mellom kl. 13.00 - 16.00.

Ved utskrivelse får du en utskrivelsessamtale med legen, med gjennomgang av oppholdet ditt, skriftlig informasjon, resepter, sykemeldinger og lignende.

Informasjon til pårørende

Henvend deg til til en ansatt på avdelingen før du går inn til pasienten. Det hender vi gjør endringer på rommene, eller at det er visse hensyn som må tas overfor pasienter. 

Besøkstid

Besøkstiden er kl, 13 - 15 og kl. 18-20 alle dager.

Utenom disse tidene er døren til avdelingen låst og vi tar ikke imot besøk. 

Praktisk informasjon

På apoteket får du kjøpt det du trenger under og etter sykehusoppholdet. Anbefalte produkter fra sykehusets helsepersonell gjenspeiler derfor vårt vareutvalg.

Hos oss møter du autorisert helsepersonell med spesialkompetanse om medisiner. Vi kan også gi råd og veiledning om din medisinbruk.

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata. Apoteket ligger på høyre hånd før du kommer til kiosken.

Åpningstider og kontaktfinformasjon (sykehusapotekene.no)

Buss

Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

Taxi

Frisøren finner du på høyre hånd midt i Glassgata mellom behandlingsbygg 2 og behandlingsbygg 3. I tillegg til vanlige frisøroppgaver tilbyr frisøren parykktilpasning.

Åpningstider:
Mandag - fredag kl. 09.00-18.00
Fredag kl. 10.00-16.00

Telefon:
67 90 23 33

I Lyspunktet kafé kan du velge blant et godt utvalg av både varm og kald mat, salatbuffet, desserter og kaker. Kafeen er åpen for alle. Du kan også ta med din egen matpakke og hygge deg i vårt fine lokale. I kafeen kan du betale med kort, ko​ntant eller Vipps.

Mer informasjon og åpningstider​

​Midt i Glassgata ligger Narvesen som har bredt utvalg av lesestoff, mat og drikke.

Mer informasjon om åpningstider finner du på lenken under: narvesen.no/finn-butikk

Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

Mer om parkering

Du skal få informasjon om din helse, sykdom og behandling på et språk du forstår. Har du vanskelig for å forstå og snakke norsk, har du rett til tolk på det språket du ønsker. Tolk er gratis for deg som pasient i helsetjenesten. 

Ved behov kan avdelingen bestille en kvalifisert tolk, ta kontakt med sykepleier på avdelingen for å melde behovet. Andre familiemedlemmer og barn kan ikke benyttes som tolk. 

Tolk i helsetjenesten – rett til informasjon på ditt språk (helsenorge.no)

Vi anbefaler deg om å ta med minst mulig verdisaker og personlige eiendeler. Du er selv ansvarlig for tingene dine, men sykehuset skal legge til rette for sikker oppbevaring av mindre verdisaker (lommebok, kontanter, smykker og nøkler), som er nødvendig for deg å ha med på sykehuset.

Noen avdelinger har låsbare skap hvor du kan oppbevare mindre verdisaker. Ved andre avdelinger kan du levere verdisaker ved innleggelse, disse vil oppbevares et trygt sted og utleveres ved utskrivning. Større ting og personlige eiendeler (mobil, bøker, klær) må du oppbevare på avdelingen eller levere til pårørende.

Dersom du savner en eiendel eller verdisak skal du ta kontakt med avdelingen du var innlagt på. Sykehuset tar som hovedregel kun ansvar for verdisaker som er innlevert.​

Barn og unge som pårørende

I samarbeid med pasient og pårørende legger vi til rette for at barns behov blir tatt hånd om på best mulig måte ved besøk i vår avdeling. Vi registrerer barn som pårørende slik at vi får ivaretatt behovet for informasjon og nødvendig oppfølging av barn og ungdom. 

Barn og unge som pårørende
Et par kvinner som sitter på gresset

Andre tjenester

Sosionomtjenesten kan bistå med å finne løsninger på sosiale problemer som oppstår for pasient og pårørende i forbindelse med ulykker, sykdom og behandling.

For å komme i kontakt med tjenesten kan du ta kontakt med sykepleier på avdelingen. 

 

Preste- og samtaletjenesten gir tilbud om samtale, veiledning og samtalegrupper. Sykehusprestene bistår også med undervisning, ritualer og omsorg ved livets slutt. Vi formidler kontakt med representanter fra ulike tros- og livssynssamfunn.

 

Sist oppdatert 19.08.2025