Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Bakteriell infeksjon i den indre hjertehinnen

Endokarditt hos barn

Bakterievekst i den indre hjertehinnen (bakteriell endokarditt) er en sjelden sykdom som kan inntreffe i både normale og unormale hjerter. Ved visse former for hjertefeil er risikoen for endokarditt større enn ellers. Akutt infeksjon behandles med antibiotika. I noen tilfeller er det nødvendig å operere hjerteklaffen. Endokarditt kan forebygges på flere måter.

Endokarditt er en alvorlig infeksjon i de indre delene av hjertet. Enkelte hjertesykdommer gjør deg utsatt for en slik bakteriell infeksjon.

Les mer på helsenorge.no

Årsak

Endokarditt skyldes at bakterier som kommer inn i blodbanen (bakteriemi), slår seg ned i de indre delene av hjertet, og gir infeksjon i hjertets indre hinner (endokard) og hjerteklaffene. Her kan infeksjonen gjøre stor skade, særlig på hjerteklaffene. Infeksjonen kan også spres til andre deler av kroppen. Medfødt hjertefeil er den viktigste risikofaktoren for endokarditt hos barn.
 
Sykdommen utvikler seg forskjellig avhengig av hvilken bakterie det er snakk om. I noen tilfeller utvikler betennelsen seg langsomt over uker eller måneder. I andre tilfeller er betennelsen mer hissig og barnet kan på få dager bli svært dårlig.

Vanlige symptomer er

  • feber
  • nedsatt almenntilstand
  • bilyd på hjertet

Endokarditt bør alltid overveies hos barn med kjent hjertefeil og feber av uklar årsak.

Endokarditt skal mistenkes ved vedvarende feber uten annen forklaring. Det er viktig å utrede og ta bakteriologiske prøver før oppstart. Ikke start antibiotika behandling på mistanke.    

God tannhygiene med tannpuss, tanntråd, regelmessige tannlegebesøk er viktig.  

Indikasjon

  • Tidligere gjennomgått endokarditt
  • Innsatte klaffeproteser
  • Komplekse, cyanotiske, medfødte hjertefeil som ikke er reparert (singel ventrikkel,TGA, Fallot etc. )
  • Kirurgisk konstruerte pulmonale shunter eller conduit
  • Komplett reparerte medfødte defekter, de første 6 månedene etter operasjon eller kateterbasert intervensjon
  • Reparerte medfødte hjertefeil med restdefekter i tilknytning til fremmedlegeme/protesemateriell
  • Hjertetransplanterte med klaffefeil

Profylaksebehandling gis ved

  • Tannbehandling: Ekstraksjon, fjerning av tannstein, manipulering av rotkanaler, periapicale regioner og perforasjon av munnslimhinne, dvs all blodig tannbehandling
  • Kirurgi på infisert vev
  • Hjerte- og karkirurgi
  • Invasive prosedyrer i respirasjons traktus, som medfører incisjon eller biopsi av slimhinne

Profylaksebehandling gis ikke ved

  • Tannfelling, vanlig plombering
  • Paracentese, snelleinnleggelse (dren i ørene)
  • Blærekaterisering uten urinveisinfeksjon

Anbefalt antibiotika profylakse

  • Peroral antibiotika profylakse er tilstrekkelig for alle pasienter. Parenteralt gis når peroral ikke kan gis
  • Peroral profylakse gis 1 time før prosedyrestart. Parenteralt gis 30 min før prosedyrestart evt ved innledning av anestesi
  • Én dose er nok
  • Hvis en pasient bruker et antibiotikum (terapeutisk) før en prosedyre, skal profylakse gis med et annet middel

Standard antibiotikaprofylakse

  • Peroralt: Amoxicillin 2g (4 kapsler a 500 mg) Barn: 50 mg/kg, maks 2g, 1 time før prosedyre
  • Parenteralt: Ampicillin 2g i.v. eller i.m. Barn: 50 mg/kg, maks 2g, 30 min før prosedyre

Ved Penicillin-allergi:

  • Peroralt: Clindamycin 600mg (2 kapsler a 300 mg) Barn: 20 mg/kg, maks 600 mg, 1 time før prosedyre
  • Parenteralt: Clindamycin 600 mg i.v. Barn: 20 mg/kg, maks 600 mg, 30 min før prosedyre
  • Alternativt: Ceftriaxon 1g, Barn: 50 mg/kg i.v OBS! Skal ikke brukes ved kjent straksreaksjon på Penicillin

Ved kirurgi på infisert vev med kjent mikrobe: Antibiotika velges etter resistens   

Generelle anbefalinger
  • Den beste profylaksen er god munnhygiene som anbefales til alle samt årlig oppfølging av tannstatus, to ganger årlig for pasienter i risikogruppen.
  • Sårdesinfeksjon, eradikasjon av kroniske infeksjoner og kurativ behandling for bakterielle infeksjoner.
  • Det frarådes at hjertepasienter får piercing (spesielt tunge) og tatoveringer.
  • Invasive prosedyrer under sterile forhold. Stell og innsettelse av venøs tilgang, CVK krever først aseptiske tiltak. Perifere tilganger bør byttes etter 3-4 dager. 

Utredning

Under

Etter

Kontakt

Nordbyhagen (hovedbygg) Barne- og ungdomsklinikken, poliklinikk

Kontakt Barne- og ungdomsklinikken, poliklinikk

Oppmøtested

1. etasje.

Inngang 3.

Oversiktskart Nordbyhagen (PDF)

Oversiktsbilde av Ahus Nordbyhagen

Nordbyhagen (hovedbygg)

Sykehusveien 25

1478 Lørenskog

Transport

Buss

Bussen stopper like ved hovedbygget. Linje 100, 110, 300, 310 og 385 går til og fra Oslo og Lillestrøm.

Se rutetider på ruter.no eller telefon 22 05 70 70.

Taxi

Vi har parkering mot avgift for pasienter, pårørende og besøkende i 1. etasje av parkeringshuset, som ligger cirka fem minutters gange fra hovedinngangen. Gangveien fra parkeringshuset til sykehuset er skiltet. Det er også nærparkering på plassen foran hovedinngangen og Nye nord-bygget.

Mer om parkering

Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Er det helsemessige årsaker til at du trenger tilrettelagt transport, må det bestilles av din behandler.

Hvis det ikke finnes rutegående transport på strekningen du skal reise, kan du ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 915 05 515.

Pasientreiser dekker ikke transport for blodgivning.

Det er per dags dato ikke en avtaleleverandør for pasienttransport i kommunene Sør-Odal, Nord-Odal, Kongsvinger, Grue og Eidskog.

Hva betyr dette for deg som er pasient?

Dette betyr at pasienter som kan, selv må sørge for transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil, for så å kreve refusjon ved å sende inn reiseregningsskjema. 

Dersom du ikke kan bruke kollektivtransport, kjøre selv eller bli kjørt av pårørende, dekker Pasientreiser utgifter til drosje. Du må fylle ut reiseregningsskjema for å få utlegget refundert.

Du finner mer informasjon fra Pasientreiser om situasjonen og muligheter for transport, og kontaktinformasjon til Pasientreiser på siden under. 

Informasjon for pasienter ved reiser fra Glåmdalsregionen (oslo-universitetssykehus.no)

pasientreiser.no

Praktisk informasjon

På apoteket får du kjøpt det du trenger under og etter sykehusoppholdet. Anbefalte produkter fra sykehusets helsepersonell gjenspeiler derfor vårt vareutvalg.

Hos oss møter du autorisert helsepersonell med spesialkompetanse om medisiner. Vi kan også gi råd og veiledning om din medisinbruk.

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata. Apoteket ligger på høyre hånd før du kommer til kiosken.

Åpningstider og kontaktfinformasjon (sykehusapotekene.no)

Besøk er viktig for innliggende pasienter, og vi skal så godt vi kan tilrettelegge for besøk. Ahus har generelle besøkstider, men merk at det kan være andre tider som gjelder ved avdelingen du skal besøke.

Finn avdelingen du skal besøke via lenken under og se på avdelingsiden hvilke besøkstider som er gjeldende. Dersom det ikke er oppgitt besøkstid på avdelingssiden er det den generelle besøkstiden som gjelder.

 

Skal du ta blodprøve før undersøkelse eller behandling, gjøres det midt i Glassgata, skiltet "Prøvetaking".

Les mer om blodprøvetaking

Blomster er hyggelig både å få og å gi bort, men tenk på hvilke blomster du velger. Noen blomster kan dessverre gi ubehag for pasienter, men utvalget er stort blant blomster du kan ha med.

På disse avdelingene tillates ikke blomster

  • S202 - Gastrokirurgisk- og medisinsk sengeområde
  • S203 - Nevrologisk sengeområde og Øre-nese-hals sengeområde​
  • S204 - Kar/Thorax sengeområde
  • S302 - Infeksjonsmedisinsk sengeområde
  • S304 - Nyresykdommer og lungemedisinsk sengeområde
  • S403 - Kardiologisk sengeområde
  • Ortopedisk sengeområde
  • Geriatrisk sengeområde
  • Hjerteovervåkningen
  • Akuttområde Akutt 24
  • Barselseksjonen - Ikke sterktluktende blomster (for eksempel)
  • Barne- og ungdomsklinikken
  • Intensiv og intermediær seksjon

Frisøren finner du på høyre hånd midt i Glassgata mellom behandlingsbygg 2 og behandlingsbygg 3. I tillegg til vanlige frisøroppgaver tilbyr frisøren parykktilpasning.

Åpningstider:
Mandag - fredag kl. 09.00-18.00
Fredag kl. 10.00-16.00

Telefon:
67 90 23 33

Glassgata deler hovedbygget i to, med behandlingsbyggene på høyre hånd og sengeområdene på venstre.

Her finnes en rekke servicetilbud som apotek, kiosk og frisør.

Helsetorget ligger sentralt i Glassgata. Her finner du informasjon rettet mot pasienter og pårørende, og gratis tilgang til PC-er. Hele sykehuset har gratis trådløst gjestenett.

​Gjennom hele hovedbygget går Glassgata. På høyre hånd finner du behandlingsbyggene. Inngangene kalles B1,B2,B3 og B4. På venstre hånd er sengebyggene. Inngangene kalles S1,S2,S3 og S4. I enden av Glassgata ligger Barne- og ungdomsklinikken (BUK).

Sykehuset tilbyr gratis trådløst gjestenett. Bruk HSO Gjest.

Hovedbygget på Nordbyhagen i Lørenskog ligger 15 km øst for Oslo og 40 km sør for Gardermoen. I tillegg har Akershus universitetssykehus virksomhet i Nordre Follo, Kongsvinger og ved ulike behandlingssteder for psykisk helsevern og rusbehandling.

Se kart over Nordbyhagen

​Midt i Glassgata ligger Narvesen som har bredt utvalg av lesestoff, mat og drikke.

Mer informasjon om åpningstider finner du på lenken under: narvesen.no/finn-butikk

​På hverdager er det legevisitt mellom kl 10.00-11.30.

På kveldstid og i helger er det visitt til nye pasienter,

Ønsker du som pårørende samtale med lege, avtales dette på forhånd.

I Lyspunktet kafé kan du velge blant et godt utvalg av både varm og kald mat, salatbuffet, desserter og kaker. Kafeen er åpen for alle. Du kan også ta med din egen matpakke og hygge deg i vårt fine lokale. I kafeen kan du betale med kort, ko​ntant eller Vipps.

Mer informasjon og åpningstider​

Pasienter og pårørende skal få informasjon, utvidet innsikt i egen situasjon og tilegne seg kunnskaper for å bedre mestre sin livssituasjon gjennom kurs.

Skal du delta på kurs finner du mer informasjon om påmelding, oppmøte og kontaktinformasjon på siden under, eller i brevet du har fått av avdelingen. 

Pasient- og pårørendeopplæring (PPO)

På sengeområdet serveres det 4 måltider om dagen. Frokosten består av brød, pålegg og kokt egg. Du kan velge mellom 2 retter til middag som er produsert i et topp moderne kjøkken.
Vi serverer hjemmelaget suppe til ettermiddagsmåltid. 

Har du behov for mat utenom måltidene har vi tilgjengelig mat i buffèen 24 timer i døgnet. 

Har du spesielle behov som spesialkost eller allergi?
Gi beskjed til din kontakt i sengeområdet.

For pårørende har vi Lyspunktet kafè som er åpen fra 08.00-16.30 på hverdager. Ved ferier og helligdager har vi redusert åpningstid.​ Åpningstider uke 26-32: alle hverdager kl.08-15.30, stengt lørdag og søndag.

Møtepunktet tilbyr samtale for pasienter og pårørende som ønsker det. Det bemannes av representanter fra pasientorganisasjoner. Du finner det i Helsetorget.

Av hensyn til alle de som får overfølsomhetsreaksjoner av sterke dufter ber vi besøkende og pasienter unngå å bruke parfyme ved våre sykehus og behandlingssteder.​

Pasientvertene hjelper alle som har behov når de kommer inn hovedinngangen ved Ahus Nordbyhagen og Ahus Kongsvinger. De arbeider frivillig på sykehuset mellom kl. 09.00-14.00. De forklarer vei til bestemmelsessted eller følger pasienter og pårørende dit de skal. De kan også hjelpe til med rullestol ved behov.

Sykehuskirke og livssynsrom ligger på høyre side i Glassgata, etter B3. Sykehusprest og andre samtalepartnere fra ulike tros- og livssynssamfunn kan kontaktes på telefon 911 95 977.

Du skal få informasjon om din helse, sykdom og behandling på et språk du forstår. Har du vanskelig for å forstå og snakke norsk, har du rett til tolk på det språket du ønsker. Tolk er gratis for deg som pasient i helsetjenesten. 

Ved behov kan avdelingen bestille en kvalifisert tolk, ta kontakt med sykepleier på avdelingen for å melde behovet. Andre familiemedlemmer og barn kan ikke benyttes som tolk. 

Tolk i helsetjenesten – rett til informasjon på ditt språk (helsenorge.no)

Ved Ahus Nordbyhagen har vi en betjent ventesone hvor pasienter og pårørende kan vente på transport og få hjelp ved spørsmål om reise.

Åpningstid:
Hverdager kl. 11-15
Telefon: 67 96 81 20

Du finner oss ved å gå inn hovedinngangen og nedover Glassgata, hvor Ventesonen ligger på høyre hånd før du kommer til apoteket.