Ansvar i forskning
Akershus universitetssykehus har ansvar for at all forskning i regi av foretaket planlegges, gjennomføres og avsluttes i tråd med lovpålagte krav og anerkjente prinsipper for god vitenskapelig praksis.
Les mer om ansvar i forskning (PDF)
Sjekkliste for kvalitets- og forskningsprosjekter (PDF)
Forankring av prosjekter
Prosjektleder er ansvarlig for at prosjektet er godkjent i avdelingen og i divisjonen/klinikken før oppstart.
Forskningsansvarlig ved Ahus:
Forsknings- og innovasjonsdirektør Helge Røsjø.
I søknader til Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK) er det Forsknings- og innovasjonsdirektør Helge Røsjø som skal stå som forskningsansvarlig person. Følgende kontaktinformasjon skal fylles ut når Ahus er forskningsansvarlig institusjon:
Kontaktinformasjon
Epost: postmottak@ahus.no
Administrativ ansvarlig for søknader til Norges Forskningsråd:
Karin Vassbakk:
karin.vassbakk@ahus.no
Organisasjonsnummer, Ahus: 983 971 636
EU: Legal entity (Pic Code - EU prosjekter): 96 56 72 346
Arkivering av papirdokumenter i forskningsprosjekter på Skytta i Nittedal
Når et prosjekt er avsluttet, er det i de formelle godkjennelsene satt vilkår om oppbevaring av kildedata mht etterprøvbarhet og pasientsikkerhet. Hovedregel for forskningsprosjekter er oppbevaring i 5 år etter sluttdato, og i prosjekter klassifisert som legemiddelutprøving er kravet 15 år etter sluttdato. For de forskningsprosjektene som har kildedata på papir, slik som spørreundersøkelser eller utskrift av journal og lignende, så tilbyr Ahus lagringsfasiliteter på Skytta i Nittedal. Dette tilbudet ivaretar personvernet til forskningsdeltaker og at kildedata destrueres i henhold til godkjenningen fra Regional etisk komité og uttalelsen fra personvernombudet.
Rutine for lagring av spørreskjema og forskningsdata (PDF)
Biobank
Planlegger du å samle inn pasientprøver i forbindelse med forskningsprosjekt ditt?
Avdeling for forskningsstøtte kan hjelpe deg med råd og veiledning rundt alle steg for biobanking. Dette innebærer både planlegging, opprettelse, praktisk gjennomføring og avslutning. Kontakt oss gjerne, vi hjelper deg!
Kontakt oss på:
biobank@ahus.no
Biobankprosedyrer, biobankmaler og veiledere
Praktisk biobanking (fryselager, transport, og utlevering)
eBiobank - elektronisk sporingsløsning for biobankprøver
Reservasjon mot forskning
Brukermedvirkning
Brukerutvalget på Ahus tilbyr en vurdering i hensyn til:
- Hvordan og i hvilke deler av prosjektet brukermedvirkning kan være formålstjenlig.
- Eventuell nominasjon av relevante brukerrepresentanter med den nødvendige kunnskapen og erfaringen.
- Habilitetsvurdering av potensielle brukerdeltagere.
I etablering av nye forskningsprosjekter fyller prosjektleder ut skjema (vedlegg i denne prosedyren) og sender dette på e-post til
grants@ahus.no. Brukermedvirkning skal være på plass så tidlig som mulig i prosjektprosessen. Brukerutvalget bør involveres allerede i oppstartsfasen av arbeidet med prosjektbeskrivelsen. Les mer i rutinen for
Brukermedvirkning i forsknignsprosjekter ved Ahus (PDF).
Skjema for vurdering av brukermedvirkning i forskningsprosjekter (doc)
Nasjonale retningslinjer (PDF)
Veileder for brukermedvirkning i helseforskning (PDF)
Strukturert brukermedvirkning (PDF)
Brukermedvirkning i Helse Sør-Øst (helse-sorost.no)Campus Ahus
Campus Ahus tilbyr administrative støttefunksjoner for universitetsansatte, ledelse og medisinerstudenter på de tre klinikkene ved Akershus universitetssykehus.
Les mer om Campus Ahus (uio.no)
Datafangst
Analyseavdelingen er et serviceorgan for forskere på Ahus og UiO. Vi hjelper til med datainnsamling, datauttrekk og sikker lagring av forskningsdata.
Vi gir data mening! Om analyseavdelingen på Ahus - YouTube
Kontakt oss på epost:
analyse@ahus.no
Digitalt samtykke og datalagring - tjenester for sensitive data (TSD)
Ahus har avtale med tjenester for sensitive data (TSD).
- TSD gir forskere ved UiO, UH-sektoren, universitetssykehusene og andre offentlige forskningsinstitusjoner en forskningsplattform som oppfyller lovens strenge krav til behandling og lagring av sensitive forskningsdata.
- TSD utvikles og driftes av USIT ved UiO, og inngår i NorStore, den nasjonale infrastrukturen for håndtering og lagring av vitenskapelige data
Se mer informasjon om TSD (ekstern lenke)
Ahus har inngått en avtale med UiO om bruk av «Digital samtykkeløsning».
Forskningsprosjekter ved Ahus kan fra i dag benytte seg av UiO sin digitale samtykkeløsning.
Løsningen kan brukes til å sende ut invitasjoner om å delta i forskningsstudier og deltakere avgir et digitalt samtykke ved bruk av eSigneringsløsning med 2-faktor innlogging.
For å få tilgang til løsningen må forskningsprosjektet ha et aktivt prosjektområde i tjenester for sensitive data (TSD). Selve samtykket lages i Nettskjema og kobles så opp til respektive prosjektområde i TSD, der samtykket blir lagret.
Oppsett og bruk av løsningen administreres og supporteres utelukkende av UiO.
Se mer om løsningen på uio.no
Se mer om hvordan du registerer prosjekt og får tilgang til TSD på uio.no
Se mer om samtykker i TSD på uio.no
Diagnostikk- og teknologidivisjonen (DDT)
Diagnostikk- og teknologidivisjonen yter service av høy faglig kvalitet innen våre spesialområder for sykehusets inneliggende og polikliniske pasienter, samt pasienter fra primærhelsetjenesten i Helse Sør-Øst.
Se mer om Diagnostikk- og teknologidivisjonen
EpiGen
EpiGen er et moderne forskningslaboratorium som vil skape nye muligheter for å forstå hvordan ny kunnskap om menneskets arvemateriale kan bidra til forbedret pasientbehandling.
Les mer om EpiGen
Forskningsveiledning
Statistikk og kvantitative metoder
Helsefaglig forskningspoliklinikk
Helseøkonomi
Veiledning i forskningsdesign
Veiledning personvern i forsknings- og kvalitetsprosjekter
Innovasjon
Målet med innovasjonsarbeidet ved Akershus universitetssykehus er å utvikle bedre produkter og tjenester for morgendagens pasientbehandling.
Har du en idé, så ønsker vi å høre om den.
Ta kontakt med oss på: innovasjon@ahus.no
eller ta kontakt med:
Inven2
Innsatsteam forskningsstøtte
Avdeling for forskningsstøtte i Forsknings- og innovasjonsdivisjonen (FID) har etablert en rutine for et “Innsatsteam” hvor man kan få hjelp fra en tverrfaglig gruppe med forskningsrådgivere.
Målet med tilbudet er å bidra ytterligere til at man kan effektivisere og kvalitetssikre de formelle og administrative prosessene før oppstart av nye forskningsprosjekter og kliniske studier.
Vi kan bistå og veilede både før og etter tildeling av forskningsmidler. Vi oppfordrer til å ta kontakt med oss så tidlig som mulig i prosessen. Ved å sende en forespørsel med informasjon om studien til
kliniske.studier@ahus.no vil innsatsteamet arrangere et fellesmøte med relevante fagpersoner som kan gi råd og veiledning til prosjektgruppen innenfor følgende områder:
- Forskningsadministrasjon
- Medisinsk fagbibliotek
- Kliniske studier
- Klinisk forskningspoliklinikk (Nordbyhagen, Gardermoen, Kongsvinger)
- Biobank
- Innovasjon
- Pragmatiske studier
- Personvern- og forskningsjus
- Øvrig forskningsveiledning innenfor monitorering, avvik, forskningsetikk med mer.
Spesifiser gjerne i henvendelsen hvilke områder det er behov for bistand og veiledning innenfor slik
at innsatsteamet kan settes sammen i henhold til behovet i det enkelte prosjekt.Klinisk forskningspoliklinikk
Klinisk forskningspoliklinikk (KFP) er et tilbud til alle kliniske avdelinger ved Ahus for gjennomføring av kliniske studier.
Les mer om KFP
Kurs i "Pakkeforløp for kvalitets- og forskningsprosjekter"
Påmelding via skjema her: Påmelding våren 2023 - Nettskjema. Du vil senere få innkalling med lenke per epost til digitalt møtet. Fysisk oppmøte i Nye Nord, møterom 056 i 5.etg.
Påmeldingsfristen er 2 dager før kursdato.
Ved spørsmål, kontakt: Fellesmail.Kursportefolje.Forskning@ahus.no
Vi planlegger å arrangere kursene i form av et heldagskurs igjen til høsten. Vi ønsker tilbakemelding på om du og dine kollegaer foretrekker at vi holder kursene samlet på én dag eller spredt over flere dager. Send oss gjerne en epost med din tilbakemelding om det!
Kursprogram:
Forskningsjus og etikk: 06. mars 2022 kl. 14:00 – 15:15
Hvilke lovverk, retningslinjer og etiske prinsipper gjelder for kvalitets – og forskningsprosjekter? I denne modulen vil vi gjennomgå hovedlinjene i gjeldende rammeverk, blant annet personvern, avvikshåndtering og kontrakter/avtaler, samt hvordan dette ivaretas ved Ahus.
Administrasjon: 07. mars 2022 kl. 11:30 – 12:30
Budsjettering, prosjektøkonomi og per sonaladministrasjon i forskning. Hvem gjør hva – og hva kan vi bistå med?
Biblioteket: 07. mars kl. 12:30 – 13:30
Litteratursøk og bruk av tidligere forskning er en viktig og tidkrevende del av alle forskningsprosesser. Hvordan kan det gjøres på den beste og mest effektive måten, og hva kan Medisinsk bibliotek hjelpe deg med?
Forskningsprotokoll: 09. mars kl. 11:00 – 12:00
Hva skal en forskningsprotokoll ved legemiddelutprøving inneholde? Vi ser kort på forskningsrelatert lovverk og forskningsetikk, og går gjennom to eksempler på protokoll.
Biobank: 13. mars kl. 09:00 – 10:00
Biobank og praktiske løsninger - hva finnes hvor, hva må jeg tenke på og hvor kan jeg få hjelp?
Kliniske studier og klinisk forskningspoliklinikk: 14. mars kl. 08:30 – 09:30
Kliniske studier fra A til Å – hva er kliniske studier, hvorfor skal vi være med og hvordan kan det gjennomføres på Ahus?
Pragmatiske studier: 20. mars 2022 kl. 12:00 – 13:00
Ulike studiedesign for kliniske randomiserte studier – pragmatiske og forklarende studier. Hvordan vurdere studiedesign? Hva skiller tradisjonelle randomiserte kliniske studier og pragmatiske studier?
Presentasjoner fra kursserien høsten 2022:
Medisinsk bibliotek
Medisinsk bibliotek
NorCRIN
NorCRIN er en nasjonal forskningsinfrastruktur med hovedmål å styrke og forenkle samarbeid innen alle kategorier av klinisk forskning i Norge.
Les mer om NorCRIN (norcrin.no)
Personal
Forskningsadministrasjon i FID ivaretar personaladministrativ bistand ved eksternt finansiert forskning (hjelp til stillingsutlysning og ansettelser, endringer i ansettelsesforholdet underveis, permisjoner og annet fravær, stillingsutlån til klinikk, lønnsberegninger, lønnsendringer, utbetaling av utenlandsstipend, forlengelser og avslutning av arbeidsforhold.) Det er viktig å være klar over at det er avdelingsleder har personalansvar for forskningspersonale i sin avdeling (Herunder ivareta medarbeidersamtaler, sykefraværsoppfølging, personalsaker, konflikthåndteringer mv.)
Ansvar og personaladministrasjon i forskning (PDF)
Frikjøpsskjema (Excel)
Forlengelse av ansettelsesforhold ved permisjoner eller sykefravær for ansatte i stilling som postdoktor eller stipendiater (PDF)
Lønn for doktorgradsstipendiater/postdoktorstipendiater ved Akershus universitetssykehus (PDF)
Skjema for utenlandsbetaling (PDF)
Timebetaling for bistand i forskningsprosjekt (PDF)
Utenlandske arbeidstakere/International staff (UiO.no)
Kontaktperson Nina Viksløkken Ødegård
PhD Forum
PhD Forum ved Akershus universitetssykehus (Ahus) har som formål å være et faglig og sosialt nettverk for stipendiater ved Ahus, blant annet ved å organisere faglige seminarer, kurs, og sosiale sammenkomster. Vi ønsker å være en arena for nettverksbygging på tvers av ulike forskningsfelt, og et samlende forum for stipendiater ved Ahus. Forumet er primært til for PhD-stipendiater, men postdoktorer er også velkomne. Medlemskap er gratis, og du kan enkelt bli medlem ved å sende en e-post til styret (se nedenfor for kontaktinformasjonen til styret).
Ta gjerne kontakt med oss i styret dersom du har noen spørsmål, om det er noe du skulle ønske at forumet jobber med/organiserer eller annet. Velkommen!
English:
PhD Forum at Akershus University Hospital (Ahus) aims to be an academic and social network for doctoral research fellows at Ahus. Amongst other works, we organize seminars, courses, and networking events for members of the Forum. We seek to facilitate networking across research fields and unify doctoral research fellows at Ahus. While the Forum is primarily intended for doctoral research fellows, we also welcome postdoctoral fellows. Membership is free and you may easily become a member by sending an e-mail to the Board. Please find the contact information of the Board below.
Feel free to let us know if you have any questions, desires for what you would like the Forum to work with/organize etc. We warmly welcome you to the PhD Forum!
Kontaktinformasjon til styret / Contact information of the Board:
Juliet Young
Styreleder / Chairwoman of the Board
E-mail: juliet.young@medisin.uio.no / y.juliety@yahoo.com
Thea Christine Thorshov
Styremedlem / Board Member
E-mail: t.c.thorshov@studmed.uio.no
Ingeborg Steinholt
Styremedlem / Board Member
E-mail: ingebohs@medisin.uio.no / ingeborg.steinholt@gmail.com
Pragmatiske studier
Pragmatiske studier har mange fellestrekk med tradisjonelle randomiserte kontrollerte studier, men avviker ved å benytte ressurser som allerede er tilgjengelige i helsetjenesten og dermed kan inkludere et stort antall pasienter på kort tid. De er også mindre kostnadskrevende enn studier med tradisjonelt design. Pragmatiske studier kjennetegnes ved at de skal informere om optimal klinisk behandling, inkludere pasienter fra en vanlig klinisk hverdag som er relevante for den kliniske behandlingen og benytte oppfølging og datainnhenting fra etablerte kliniske registre med flere meningsfulle endepunkter.
Kontakt:
pragmatiske.studier@ahus.no
Prøveforelesning og disputas
Det er utarbeidet rutine for ansvar og oppgavefordeling for prøveforelesning og disputas ved doktorgrader som utgår fra Akershus universitetssykehus.
Rutine prøveforelesning og disputas (PDF)Regional forskningsstøtte
Regional forskningsstøtte leverer operative støttefunksjoner til forskere ved alle helseforetak i Helse Sør-Øst.
Les mer om regional forskningsstøtte (oslo-universitetssykehus.no)
Økonomi
Les mer om økonomi i forskningsprosjekter
Kontaktinformasjon Forskningsstøtteavdeling, FID
Avdeling for forskningsstøtte ledes av:
Karin Anne Vassbak
Avdelingsleder
Epost:
Karin.Vassbakk@ahus.no
Telefon: 67 96 87 78 / 48 09 26 69
Ansatte i Avdeling for forskningsstøtte:
Mariann Glenna Davidsen
Forskningsrådgiver
Epost:
marda@ahus.no
Telefon: 67 96 87 04
June Susan Østli
jurist og forskningsrådgiver
Telefon: 47 68 25 44
Epost: June.Susan.Ostli@ahus.no
Linn Svendsen
Jurist og Forskningsrådgiver
Telefon: 47 68 25 44
Epost:
Linn.Svendsen@ahus.no
Forskningsadministrasjon:
Tone Eggen
Rådgiver Personal
Telefon: 67 96 87 07
Epost: Tone.Eggen@ahus.no
Simen Helseth
Rådgiver Økonomi
Telefon: 67 96 87 13
Epost: Simen.Helseth@ahus.no
Reidun Skårerhøgda
Rådgiver Økonomi
Telefon: 67 96 87 20
Epost: Reidun.Skarerhogda@ahus.no
Nina Viksløkken Ødegård
Rådgiver Personal
Telefon: 67 96 87 56 / 915 91 613
Epost: Nina.Vikslokken.Odegard@ahus.no
Seksjon for kliniske studier:
Lisbeth Johnsen
Seksjonsleder
Telefon: 67 96 87 55
Epost: Lisbeth.Johnsen@ahus.no
Anne Kristine Nordby Øvre
Rådgiver kliniske studie
Telefon: 67 96 86 90
Epost: Anne.Kristine.Nordby.Ovre@ahus.no
Marie Skovli Pettersen
Rådgiver kliniske studier
Telefon: 67 96 86 90
Epost: Marie.Skovli.Pettersen@ahus.no
Johanne Høilund
Rådgiver kliniske studier (permisjon)
Telefon: 67 96 86 90
Epost: Johanne.Hoilund@ahus.no
Lars Erik Sandlie
Rådgiver kliniske studier (Kongsvinger)
Telefon: 948 42 512
Epost: Lars.Erik.Sandlie@ahus.no
Stine Lien Haugen
Forskningssykepleier
Telefon: 90 22 44 39
Epost: Stine.Lien.Haugen@ahus.no
Marit Holmefjord Pedersen
Forskningskoordinator
Telefon: 958 89 562
Epost: Marit.Holmefjord.Pedersen@ahus.no
Ane Stenset
Forskningssykepleier
Telefon: 67 96 89 39
Epost: Ane.Stenset@ahus.no
Sara Marie Engelsvold Bakkan
Lab ingeniør
Telefon: 67 96 89 39
Epost: Sara.Marie.Engelsvold.Bakkan@ahus.no
Seksjon for biobank og digital forskningsinfrastruktur:
Randi Kristoffersen
Seksjonsleder
Telefon: 67 96 87 76
Epost: Randi.kristoffersen@ahus.no
Marita Borg Distefano
Forskningsrådgiver
Telefon: 67 96 86 94
Epost: Marita.Borg.Distefano@ahus.no
Subaitha Navaruban
Systemrådgiver eBiobank
Telefon: 48 28 87 39
Epost: Subaitha.Navaruban@ahus.no
Ronja K. H. Hesthammer
Forskningsrådgiver
Telefon: 67 96 86 94
Epost: Ronja.Hesthammer@ahus.no